FÆTTA-RUMPA-UROA-63.00000 11.00000-MORTENFJELLET (03.10.2017)

Start point Fætta (262m)
Ascents Mortenfjellet (840m) 03.10.2017
Visits of other PBEs Gradkryss 63-11 (710m) 03.10.2017

Jeg kjørte 46 km etter Fv 30 fra Støren, og parkerte like ved gården Fætta, som ligger rett nord for Gaula. Gikk rett opp ved et gammelt våningshus som ikke er i bruk. Jeg passerte Langleteveien som er bomvei og koster kr 35. Etter 2,3 km passerte jeg Rumpa. Dette kunne vært en fin plass for Bjarne Brøndbo og DDE for å arrangere konsert. Det er jo blitt populært å holde konserter på plasser bandet har omtalt i sangene. DDE var jo i Bergen og Murmansk og Åge Aleksandersen med Sambandet var i Royal Albert Hall og i Kvål. Det er 50 plasser i verden som har navnet Rumpa/Rompa. Det mest eksotiske er det 992 meter høye Monte Rompa i Mosambik. Jeg passerte hytta som har navnet Uroa. Her oppe var det ro og fred, til tross for navnet. Neste delmål var et gradkryss fra gradkrysslisten. Dette er en meget spennende liste, og du vet aldri helt hvor du havner. Etter fotografering av gps-en og fire bilder mot nord,sør,vest og øst ble turen avsluttet med et besøk på Mortenfjellet. Nesten vindstille og sol på toppen. Et par vakre tjønner like under toppen. På returen siktet jeg meg inn mot bomveien, og fulgte denne og Rv 30 tilbake til bilen.
Her kommer de obligatoriske bildene:

Gps i vakre høstfarger

Bomveien Langleteveien

Du skulle fortsatt nordover

Written by Snilen 09.04.2018 22:29

Da hadde du truffet på Mortenskåten og Kusma.

Sv: Du skulle fortsatt nordove

Written by TERJES 10.04.2018 12:13

Det er ingen peakbookere som har besøkt Mortenskåten, til tross for en fantastisk hjemmeside og et spennende overnattingssted. Jeg visste ikke om denne flotte kåta. Men lenger nord har vi jo ikke bare Kusma men også STORKUSMA. Stedsnavn er veldig spennende, og delvis vanskelig å forklare. Men det finnes enkle forklaringer også. Det er over 200 fjell som heter Storfjellet.