Peakbook Summit V - Råna (22.09.2017)

Written by Stigun GSM

Start point Haukåssetra P-plass (230m)
Endpoint Samme (230m)
Ascents Midtre Regndalstind (1,539m) 22.09.2017
Råna (1,587m) 22.09.2017
Visits of other PBEs Haukåssetra p-plass (220m) 22.09.2017 10:00
Regndalstind sørvesteggen - klyvepunkt (1,350m) 22.09.2017 10:00
Peakbook Summit V på Sæbø;både hyggelig og artig å treffe live ansikter man bare kjenner fra Peakbook. Etter ferge fra Sæbø til Urke kjøring opp til Haukåssetra P-plass, hvor vi ca 10 som hadde meldt oss på startet turen, med hyggelige Lucas som guide. Slakk stigning i begynnelsen, etterhvert kryssing av flere rasgjel og lenger oppe tiltagende bratte sva før vi kunne begynne på ryggen mellom Elsandtind og Midtre Regndalstind.
Fra bandet mellom Regndalstind og Elsandtind. Kolåstinden senter horisont

Kort, greit klyvepunkt med gode tak midt på eggen, før dagens første matpause vest for Midtre Regndalstind. Her traff vi Gråbein som allerede hadde vært oppe på turens toppmål. Grått, men høyt skydekke og bra sikt, og nedbøren holdt seg unna på hele turen.
Råna

Vi så nå godt den brede ryggen som strekker seg nordover fra Midtre Regndalstind mo Råna. Grei tråkking i ur mot toppen av Råna. Flott utsikt fra toppen særlig mot nord og vest. En pinakkel nordøst for toppen var på øyemål nesten like høy som Råna, men uten toppmarkering var vi ingen som ga oss i kast med denne.
Høyest i Sykkylven
Utsikt vest. Sykkylven høyre, Ålesund skimtes ute til venstre
Pano mot sør - sørvest. Midtre Regndalstind venstre bildekant

Etter Råna ville de fleste av oss ha med Midtre Regndalstind på kjøpet. Bratt men ellers uproblematisk opp hit. Kanskje flottere utsikt mot Hjørundfjorden herfra enn fra Råna. De fleste tok seg en tur på mer eller mindre stødige ben ut på den smale eggen i forlengelsen av toppeggen mot sørvest.
Fra Midtre Regndalstind mot Urke og Hjørundfjorden. Mrk. Hurtigruta!
Luftig SV-egg Midtre Regndalstind

Ned igjen til ny matpause i le for vinden omtrent samme sted som på oppturen. Greit videre ned med unntak av bratte og delvis glatte sva nedenfor bandet mellom Regndalseggen og Elsandtinden. Drøyere ned enn flere av oss husket å ha gå opp.

Egg SV for Midtre Regndalstind
Klyvepunkt

Nede ved bilene etter vel 8 timer på tur. Takk til alle sammen for en flott tur og meget trivelig turfølge!