Bladet og Mohns Topp (24.09.2017)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Melbøsætra (210m)
Characteristic Alpine climbing
Ascents Bladet (1,290m) 24.09.2017
Mohns Topp (1,353m) 24.09.2017

I forbindelse med fjellfestivalen Peakbook Summit på Sæbø var jeg denne dagen med som fjellfører til pinakkelen Bladet i Sunnmørsalpene. Fin tur i nydelig vær. Gikk i jevnt rolig tempo fra Melbøsætra (bom kr 20,-). Hjelm på opp Mohns renne. Var flere andre grupper på fjellet i dag, så vi tok en ventetur opp på Mohns topp før vi klatret på Bladet. Klatringen er ikke vanskeligere enn grad 3, men det er luftig og noe utfordrende om man ikke er vant med klatring utendørs fra tidligere. Store smil og jubel til alle som kom opp!

Vakre Molladalen.
Mot blant andre Kolåstinden og Romedalstinden fra Mohns topp.
Blide damer på Mohns topp!
Bladet synes sentralt i bildet.

Det er nylig satt ut en kjetting på toppen som kan brukes til nedfiring. Merk at dersom dere er flere i gruppa som skal klatre på samme tau er det god stil å rigge topptaufeste i egne karabinere. På den måten blir ikke metallet på nedfiringskarabineren slitt ut like fort. Tidligere var det en hendelse med ei som hadde holdt i kjettingen mens hun skulle bli firt ned. Da tauet ble strammet satte hun fast fingeren bak kjettingen og fikk den ikke løs før noen kom opp og avlastet kjettingen for henne. Så tips: ikke hold i kjettingen! Turen tilbake til Melbøsætra gikk i samlet flokk med et par andre grupper fra Peakbook.

Sky is the limit!
Samlet Peakbook-gjeng tilbake på Melbøsætra.