Praktfull utsikt fra Høgbrøthøgde (03.09.2017)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Fondsbu (1,064m)
Ascents Høgbrøthøgde (1,821m) 03.09.2017 12:59
Visits of other PBEs Fondsbu (1,065m) 03.09.2017 10:40

Vandring i storslåtte omgivelser

Mjølkedalsbreen, Sagi og Mjølkedalstind. Helt enig med deg, Herman Friele - Dette er kremen av norsk natur.

Nok en finværsdag til fjells. Jeg og min mor bestemte oss for å dra inn til Fondsbu denne dagen også. Hun ønsket gjerne å få et gjensyn med området innover mot Olavsbu. Det er faktisk 11 år siden hele familien tok denne turen sammen. Tiden flyr.

Høgbrøthøgde

Jeg tenkte en tur opp på Høgbrøthøgde kunne være en fin tur denne dagen. Solen skinte da vi startet fra Fondsbu. Også i dag var det fint å gå i T-skjorte. I starten måtte vi stirre på et vannfly som tok av på Bygdin. Har mine meninger om denslags, og håper ikke dette er noe som kommer til å ta seg opp fremover.

Mor peker mot hennes neste mål - Mjølkedalstinden.

Selv hadde jeg ikke gått innover mot Olavsbu siden 2013. Det var fantastisk å se Mjølkedalspiggen, breen og Sagi da vi kom opp til Store Mjølkedalsvatnet. Et lite stykke lenger inne tok vi av fra stien og skrådde nordover. Like nord for høyde 1490 ble matpausen inntatt. Deretter bar det oppover uren mot Høgbrøthøgde. Herlig å gå på tørre steiner. Veldig lettgått terreng. Det hadde skyet litt til, men tempen var fremdeles fin.

Storegut

Mor klaget på formen, men jeg fortalte at jeg ikke var enig. Hun klarte seg utmerket bra oppover. Etter noen hundre høydemeter flatet det ut og vi ankom omsider toppen av Høgbrøthøgde. Stor og flott varde her oppe. Jeg hadde på forhånd forventet flott utsikt, men den overbeviste stort. En slik panorama av dette slag, hadde jeg faktisk ikke forventet. Uranostind, Langeskavltind, Storegut, Mjølkedalstind, Store Rauddalstind, Rauddalseggje, Snøholstind, Visbreatinden, Kyrkja, Smørstabbtinder - ja, for å nevne noe.

Meg på toppen av Høgbrøthøgde

Det ble en liten fotoseanse før vi startet på nedstigningen. Det var ganske kjølig på toppen og det er nok ikke lenge til snøfallet kommer for å bli. Vi hadde lagt merke til noen varder og fulgte disse ned igjen et stykke. Så var det videre ned igjen på stien ved Store Mjølkedalsvatnet. Solen hadde nå kommet tilbake og lyste opp Mjøledalspiggen og Sagi. Jeg kunne ikke gå herfra uten å nyte det synet i noen minutter, i tillegg til å ta noen bilder.

Fra høyre: Mjølkedalstind og Store Rauddalstind. Storebjørn og andre Smørstabbtinder synes også i bakgrunnen midt i bildet.

Fulgte stien tilbake til Fondsbu, som vi som vi ankom litt etter kl 15.00. Det yret med liv her nede. Parkeringsplassen var stappfull denne dagen også. Flott å se at Fondsbu og Eidsbugarden kan nyte godt av alle turistene, og ikke minst at turistene velger å oppsøke Jotunheimen. Før vi gikk bort til parkeringsplassen måtte jeg løpe rett bort til Vinjestugo og kikke inn. Hadde aldri vært helt sikker på hvilken hytte det faktisk var. Stilig!

Vi kjørte nå tilbake til hytten på Tyin og spiste en deilig middag før det var tid for utvask og kjøreturen tilbake til Bergen. Tusen takk for turen og nok en flott helg i fjellet.

Kart

Fin topp!

Written by Gunski 04.09.2017 17:01

Ser du er følger like etter meg. Håper det var ryddig på toppen :-)

Sv: Fin topp!

Written by Fjellsamleren 05.09.2017 23:21

Det var ikke et eneste spor å se, Gunnar :)