Taske meg til :-) (02.09.2017)  6

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Valldalssætra (380m)
Endpoint Valldalssætra (380m)
Ascents Grønfonnfjellet (1,509m) 02.09.2017 12:52
Brekkehornet (1,525m) 02.09.2017 13:43
Taskedalstinden (1,609m) 02.09.2017 15:23

Denne turen har jeg gledet meg til, og idag klaffet alt ! Var litt usikker på bomveien opp til Valldalssætra med bobilen, og hadde en backupløsning med sykkel opp de tre km om det skulle vise seg nødvendig. Det ble det ikke, veien var superfin, en av de bedre :-)

Planen var å ta Taskedalstinden først, men ombestemte meg underveis og fulgte den gode stien forbi Brekkevatnet og opp mot Strupen. Derfra valgte jeg en ganske direkte linje mot toppen, helt problemfritt å gå, men jøye meg som jeg kjente den dryge bakken i beina etter en lang tur i går!

Kjempeflott å gå videre ned i skaret og opp på Brekkehornet. Derfra var jeg litt spent på nedgangen, men med forsiktighet løste det seg helt utmerket. Gikk ned ca 80 hm fra skaret og runder i nedkant av en rygg for å komme over i botnen mot sørvestryggen. Så i etterkant at jeg hadde kunnet komme rundt med å følge ei hylle litt lengre opp. Men, mistet ikke så veldig mye høyde på det. Lettgått opp på ryggen og derfra meget enkel klyving opp ryggen mot toppen.

Veien ned i dalen fulgte jeg østsida av ei lita elv/bekk. Jeg burde ha skrådd meg mye tidligere over mot stien som går mot Brekkevatnet. Det skjønte jeg i ettertid.... jeg valgte heller å sikte meg inn på noen delvis åpne myrpartier for å spare litt lengdemeter. Det var ikke et sjakktrekk! Tett skog innimellom og vått og gjørmete! Kom meg omsider inn på stien igjen og da var det bare lett marsj tilbake igjen til bilen. Traff ei mor med sin 6-7 års gamle datter som var på vei for å telte oppe ved Brekkevatnet. Far og en fireåring hadde allerede gått oppover. Det gir mening!

Dette var en suveren tur på alle måter, en soleklar 6'er !!!

Taskedalstinden sett fra stien fra Valldalssætra
idylliske Brekkevatnet
Mot Sjøboltinden
Rest av ei fonn fra Brekkehornet
Den noget dryge stigningen fra Strupen mot Grønfonnfjellet
Taskedalstinden 1609
Taskedalstinden 1609 mot Brekkehornet og Grønfonnfjellet
Den kvasse ryggen i retning Taskedalshornet. En populær rute fra Bøstølen
Et lite snøfelt jeg nøt på returen, det hjelper alltid :-)
Vegg til vegg teppe - deilig underlag !
Nydelig liten klukkende drikkekilde :-)