Gunski til Storegut og litt til ! (01.09.2017)

Written by Gunski (Gunnar Aavik) GSM

Start point Eidsbugarden (1,060m)
Endpoint Eidsbugarden (1,062m)
Ascents Storegut (1,968m) 01.09.2017 06:21
Høgbrøthøgde (1,821m) 01.09.2017 12:59
Høgbrøtet (1,630m) 01.09.2017 14:39
Visits of other PBEs Fondsbu (1,065m) 01.09.2017 06:25

Planen var opprinnelig å ta Snøholstinden i dag, og kanskje Storegut på veien tilbake. Men været slo ikke helt an etter meldingene. Det gikk rimelig greit opp til sørenden av Store Mjølkedalsvatnet. Var oppe til vannet rett i underkant av en time. Men så begynte det å sette inn med skikkelig regn. Så da var det på med fullt regntøy. Tutlet videre og håpet dette bare var en kortvarig byge, men ikke fa… Skyene lå langt nedover fjellsidene, og regnet ville ikke gi seg, så plan B ble iverksatt. Den gikk utpå å plukke 3.stk pf 100 topper på Vang listen. Storegut, Høgbrøthøgde og til slutt Høgbrøtet.

Storegut

Fant en stein jeg kunne krype innunder for litt ly for regn og snø på veien opp til Storegut

Gikk opp på ryggen som vist på bilde.

Vinterlige forhold på Storegut

På vei opp mot Storegut gikk regnet over i snø, så i dag ble det mye vær kan man si. Snøen gjorde at det ble utrolig sleipt på steinene, så her var det bare å ta tiden til hjelp. Håpet bare at det ville klarne litt før jeg nådde toppen, skulle gjerne hatt litt utsikt.
Det gikk nesten fire timer før jeg nådde toppen av Storegut, det var i grunnen en time bak skjema, men vær og føre råde visst ikke jeg over.

Toppvarden på Storegut

Fikk tatt en del bilder før jeg tråklet meg forsiktig ned igjen. Når jeg var nede på stien til Olavsbu begynt været å bedre seg.

Høgbrøthøgde

På toppen av Høgbrøthøgde var det faktisk blitt sol og levelige forhold. Ny foto «session» og en matbit. Her fikk jeg for første gang denne dagen nyte den fine utsikten.
Så gikk turen direkte mot dagens siste topp, Høgbrøtet.

Høgbrøtet

Her ble det et helt kort stopp for bilder, før turen gikk tilbake til Eidsbugarden.

Fin tur med svært varierende vær – men veldig godt å tråkke timevis i fjellet. Det gjør at tankene kan sveve - merker dette gjør godt for kropp og sjel.

Start date 01.09.2017 06:22
End date 01.09.2017 16:08

Missing title

Written by baltopaaeventyr 04.09.2017 13:56

Litt av en tur! Håper du hadde med deg nok med klær :-)

Sv:

Written by Gunski 04.09.2017 15:39

Ja, dette var en tur med innslag av alle årstidene. Hadde heldigvis med klær for dette!