A'Bhuidheanach Bheag og Carn na Caim (05.07.2017)  5

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Innkjørsel A9 (390m)
Endpoint Samme (390m)
Ascents A'Bhuidheanach Bheag (936m) 05.07.2017
Carn na Caim (941m) 05.07.2017
Carn na Caim South Top (914m) 05.07.2017

A'Bhuidheanach Bheag og Carn na Caim

Sto opp tidlig for å få anledning til å gå på to nye Munros denne onsdagen. Etter en kjøretur på rundt 40 minutt opp Glen Garry, parkerte jeg ved en innkjørsel/port langs A9. Her går det grusvei helt opp på fjellet, 500 høydemeter lenger oppe. Nokså kjedelig, men selvsagt lettgått terreng. Oppe på fjellet valgte jeg å gå mot sør og A'Bhuidheanach Bheag først. Oppe på fjellet går det "rover track" i lett kupert terreng med lite vegetasjon, så jeg hadde bra tempo. Gikk innom alle småtoppene på veien før jeg satte fra meg sekken i sadelen før siste stigning. Nådde toppen av A'Bhuidheanach Bheag etter to timer på tur. Var også her innom alle tre topp punktene. Været var nå blitt lettere og solen hadde begynt å titte frem, og jeg fikk en fin lunsjpause nede i sadelen igjen.

Parkering langs veien. Det er også mulighet 300 meter mot sør (layby).
På toppen av grusveien.
Toppen av A'Bhuidheanach Bheag, 936 moh.

Etter 15-20 minutter pause satte jeg kursen mot Carn na Caim, 4 km borte. Kjente alle turene vi hadde gått i ferien i beina, men holdt god fart over de 4 småhaugene og nådde toppen 1 time og 10 minutt senere. Her gikk jeg litt ned mot nord for få bedre utsikt. Været var fint og jeg kunne nyte litt sjokolade og utsikten mot Meall Chuaich (som jeg besteg i 2010). Klokken 11:45 vendte jeg nesen hjemover og var tilbake på grusveien 25 minutter senere. Her ble det en kort pause i det nedlagte steinbruddet. Nå møtte jeg også den første og eneste turgåeren denne dagen. Ikke de mest populære munroene dette her og det kan man jo forstå. Grusvei, flatt og nokså langt for lite utsikt, men åpent "moor" landskap har nå sin sjarm det også. :-)
Grusveien ble like kjedelig og tung som forventet, men jeg kom meg ned på under 45 minutter. Da var det bare å komme seg tilbake til Pitlochry, ta en hvil, spise littt mat, før vi skulle ut på familietur igjen....

"Rover track"et slynger seg opp og ned over landskapet.
Pause i nedlagt steinbrudd.
Toppen av Carn na Caim, 941 moh.
Utsikt fra lunsjpunktet nær toppen mot Meall Chuaich (951 moh).