Gjensyn med Høgeloft (08.08.2017)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Høgeloft (1,920m) 08.08.2017 11:05
Høgeloft Nordtoppen (1,900m) 08.08.2017 11:29
Knipenborg Sørøst (1,728m) 08.08.2017 12:26
Knipenborg (1,738m) 08.08.2017 12:41
Knipenborg Sørvest (1,658m) 08.08.2017 13:05
Solhaugen (1,531m) 08.08.2017 13:45
Visits of other PBEs Ulvehaugveien bom (1,112m) 08.08.2017 09:08

Hadde gått denne på ski for lenge siden, og nå ville jeg prøve på beina. Ante det var noe seint i sesongen for fottur, men lot det stå til. Var første bil på plass utenfor bommen kl 9, i et vær som jeg hadde forventet skulle være hakket bedre. Elsykkelen ble tatt ut av lasterommet, og så suste jeg innover og oppover til stistart. Brukte bare en halvtime dit, og skjønte dette ga en "flying start" på turen.

Sykkelen parkert ved stistart, rettelse; starten på vardinga. Det er ikke så mye sti å snakke om oppover lia her.

Fulgte vardinga oppover, men på snaue 1800 meter trodde jeg høyde 1815m var dagens mål - uten å sjekke med appen, og ved bevisst å neglisjere at vardinga fortsatte oppover - og skjente ditover. "Lureloft" kaller jeg den, men den vesle feilnavigeringa viste meg et langt og sammenhengende snøfelt videre nesten i retning Høgeloft, så da ble det en fin avveksling fra ura! Kjekt!

"Lureloft" (høyde 1815m).
Høgeloft kommer til syne.

Nådde toppen på snaue to timer fra bilen, litt overrasket over hvor kjapt det var gått, og fryktet straks at det ville bety migrene seinere i dag. Været var ikke all verden, men jeg hadde sikt og det blåste ikke så masse.

Mot Vesle Jukleeggi.

Nordtoppen og Knipenborg
Kunne ikke returnere allerede nå, og så for meg en passende runde om Knipenborg. Da fikk jeg starte med den artige nordtoppen på Høgeloft:

Tett på nordtoppen.

Oppe på denne fikk jeg oversikt over mye av veien videre:

Nå kom det mest krevende partiet på turen min; ned den ganske bratte nordflanken på nordtoppen. Jeg ante ikke om det gikk, og var ganske spent. Det var løs og fuktig mosegrodd små-ur - helt pyton med andre ord - og det kom godt med å ha masse erfaring med slik terreng - og staver! En meget løs renne ble nøkkelen for meg ned et brattere heng. Her sendte jeg en stor stein ned renna først, for å renske opp for løsgods, og listet meg ned på kattepoter.

Tok en god pause i le av en stein nede nær tjernet, og ikke minst tok jeg en battery, som gjorde usigelig godt. Nå hadde jeg overskudd til å gå på rett opp mot SØ-toppen, som ingen andre har notert bestigning på her på peakbook til nå. Var helt ute på den bratte østflanken mot toppen, hvor en del løsgods lå og vippet. Jeg kan røpe så mye som at to av de største ikke ligger der lenger nå.

Tilbakeblikk på nordflanken på Høgelofts nordtopp - ikke noe minneverdig del av turen min.

Terrenget videre var relativt lettgått, så jeg feide over flere topper på returen tilbake til sykkelen, som var god å ha tilbake. (Merket meg at koordinatene på toppen Knipenborg sørvest 1655m umulig kan stemme helt.)
Trillet ned til bilen på rundt et kvarter - det ville tatt rundt timen å gå disse 4,5 km. Ved parkeringa krydde det nå av folk, her som det var folketomt på morgenen.

Mot Sulefjellet og Suletinden.
På søregga på Masseringsnosi så jeg en pinakkel som kanskje kan utforskes en dag - helst ovenfra, så det ut til.

Lang tur !

Written by morsor 08.08.2017 22:22

Har du gått tom for turmål eller er denne ledd i noe konkret, Høgeloft har du vel fra før ?

Sv: Lang tur !

Written by Olepetter 09.08.2017 08:30

Høy pf, vet du... Skulle gjerne vært i nord og vest, jeg, men det fungerer dårlig for tiden å dra på langtur. Håper på bedring og kommunetoppjakt snart. God jakt i Trøndelag!