Glittertinden med oksler (25.07.2017)

Written by Gråbein (Tinderangler) GSM

Ascents Glittertinden (2,452m) 25.07.2017
Glittertinden Aust (2,274m) 25.07.2017
Austre Glittertindoksle (2,260m) 25.07.2017
Vestre Glittertindoksle (2,251m) 25.07.2017
Sør for Vestre Glittertindoksle (2,253m) 25.07.2017
Visits of other PBEs Glitterheim (1,390m) 25.07.2017

Værmeldingene hadde vært noe ustabile, men håpefulle syklet vi inn til Glitterheim kvelden før, i litt motvind og duskregn.
Neste dag oppviste flott sol, men med mye skyer som kom og gikk. Det ble fort varmt i motene og klær måtte av nesten med en gang. Vi gutta langet ut oppover, mens damene pludret i vei. Det var en god del andre i samme ærend.
Vel oppe på 2250 så vi at forspranget til damene var blitt 10-20 minutt. Vi bestemte oss for å gjøre Austre Glittertindsoksle nå. På med tau, for det er en bregleppe som må forseres. Men før vi visste ordet av det kom tåka. Vi så kanskje 50 meter, toppen var ikke å se, og vi fikk fullstendig "white out". Heldigvis hadde vi gps, og et minne fra rett før tåka kom. Vi listet oss avgårde, over bredgleppa, utan at vi så eller følte den, ca. 2-300 meter i våt snø, før vi atter var på fast grunn. Kjapt opp til toppen og retur samme vei.
Så gikk turen opp snøflankene til sjølvaste. Tyngre å gå i snø, men tydelig tråkk. Nå sluddet, regnet og haglet det lett. På toppen satt damene og spiste og det ble litt mat også på meg, før jeg sa -"Hadet!", og ruslet mot vestre oksler. Her må man betydelig ned, og da var rumpeakebrettet greit å ha. Litt mere vassing i snø, kjapt oppom to oksler og retur samme vei. I samme ærend var waaktar, og det ble tid til en hyggelig passiar. Betydelig tyngre opp mot Glittertind herfra.
Vel oppe på toppen igjen møtte jeg følget fra Glitterheim og "turreinen".
Jeg valgte å følge snøfeltene ned mot Glitterbekken, så si helt ned til vannet Nedre Steinbuvatnet. Så ut Steinbudalen. Øverst, under Glittertinden, var det ikke råd å renne på akebrettet da snøen var alt for våt. Men lengre nede fikk jeg bruk for brettet igjen på flere korte strekk. Løping i snø og aking gjorde nedstigningen riktig så behagelig for kroppen og etter en time var jeg ved hytta. Da nådde jeg akkurat igjen de andre, som hadde fulgt den merkede stien ned.
Ingen uhell, supert vær innimellom, og flott tur.
Takk til Monix, Tunis og Jessi

På sykkel mot Glitterheim
Glittertinden i sikte
Gutan på tur
Austre Glittertindoksle forsvinner straks i tåka
På Austre Glittertindoksle
Gjengen samlet på Glittertinden
Vestre oksler
Fra Vestre Glittertindoksle mot Glittertinden. Sør for Vestre Glittertindoksle i mellom