Råna og Midtre Regndalstind fra Urke (20.07.2017)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Ascents Midtre Regndalstind (1,539m) 20.07.2017
Råna (1,587m) 20.07.2017
Visits of other PBEs Haukåssetra p-plass (220m) 20.07.2017
Regndalstind sørvesteggen - klyvepunkt (1,350m) 20.07.2017
Råna - normalveien fra Urkedalen (230m) 20.07.2017
Urkedalen bomveg (70m) 20.07.2017

Våkna i teltet et lite stykke oppe i Norangsdalen i strålende vær av roping. Vi hadde sånn halvveis avtalt tur til Råna med et par andre, men pga. mangel på dekning og planlegging hadde vi ikke helt fått avklarert alt. Ropa vi våkna av kom ifra deler av dagens turfølge. De hadde kjørt oppover dalen og funnet oss.
Nedpakk kom raskt i gang og frokosten ble satt på vent.
Ble en tur innom Urke Landhandel for påfyll av mat før vi kjørte grusveien innover Urkedalen og parkerte i en sving før Haukåssætra.
Etter litt ompakk og solkremsmøring starta vi å traske innover dalen klokka halv 12 i stekende sol. Frokosten ble tatt gående innover på fin sti med jevn stigning. På 1140ish høydemeter gikk stien over til ur. De siste 100 høydemetrene opp til dette punktet var det delvis snø og småklyving på våt sleipt berg.

Oppe i ura traska vi opp mot eggen og til Regndalstind sørvesteggen - klyvepunkt. Tørt og fint med veldig gode tak. Alle kom seg fint forbi klyvepunktet, noen med litt mer sug i magan en andre.
Fortsatte så videre over den snødekte eggen før 6 av oss tok en avstikker opp til Midtre Regndalstind. Ble en liten pause her før vi karra oss ned de 150 høydemetrene og fortsatte bortover og oppover platået mot Råna. Oppe på toppen var det nesten vindstille og øl og mat ble dratt opp fra sekken og nyt til en fantastisk utsikt. Sleskinga og leskinga pågikk i 70 minutter før hjemturen starta litt før klokka 6. Dette endte opp med å bli kanskje min fineste nedtur noensinne sommerstid. Kveldssola, god musikk, bra folk, artige snørenner og fantastisk utsikt hele veien gjorde sitt! Denne kommer jeg til å huske!