Staurinibba (11.07.2017)  5

Characteristic Via ferrata
Ascents Staurinibba (1,379m) 11.07.2017 12:55
Skredfjellet (1,155m) 11.07.2017 13:57

Da ble motorsykkelen tatt ut av bilen og erstattet med tre sykler, to damer og masse bagasje, og kursen satt mot Loen. Jeg ville gå via frerrata , da jeg har hørt så mye skryt av denne. Damene ville sykle en tur innover Loendalen, og så skulle vi møtes på Hoven senere på dagen.
Jeg startet med en av de første gruppene opp fra Loen active, og forstod raskt at dette kunne bli en seig opplevelse, så jeg bestemte meg for å bare gå avgårde i eget tempo. Jeg passerte etterhvert de som var kommet av gårde tidligere, og etter å ha tatt det vanskelige alternativet nedenfor brua, ble jeg faktisk førstemann over brua i dag.
På toppen lå jeg da så langt foran tidsskjemaet om å møte damene på Hoven, at jeg hadde god tid til å gå videre opp på Staurinibba og Skredfjellet.

Tilbakeblikk ned mot Hoven og gondolen med restauranten
Tilbakeblikk på Staurinibba på tur ned igjen
Mot Skredfjellet hvor det er laget grusvei over toppen
Loendalen til venstre og Olden til høyre

Det er et bra tilbud med gondol opp til Hoven, men inngrepet i naturen der oppe er etter min mening trist og meningsløst. Det er bygd svær bilvei opp til Hoven og opparbeidet stier med veistandard i terrenget helt opp på toppen av Skredfjellet. Nok et stykke norsk natur er ofret for kommersielle krefter, og for meg er det uforståelig at slike inngrep i naturen er lov......
Men slik er det over hele fjøla. Menneskelig aktivitet sprer seg i akselererende tempo, og spiser opp det som er av uutnyttet natur, hvis det er mulig å tjene penger på det.
Ironien i det er at jeg denne gangen støtter opp om ødeleggelsen ved å betale for å benytte tilbudet....