Overnattingstur på Rivsfjellet (16.06.2013)

Written by Harex (Harald Johansen) GSM

Ascents Helletjønnutan (1,220m) 16.06.2013
Visits of other PBEs Daggrø (980m) 16.06.2013
Killingskardet P-plass (1,083m) 16.06.2013
Parkering Veggli skisenter (976m) 16.06.2013
Veggli Fjellstue (800m) 16.06.2013

Jeg var blitt invitert med av en kollega til hytta på Vegglifjell, og selvsagt sto det fjelltur på planen. Etter en god frokost satte vi avgårde - Alma og Mille (Jack Russell terriere) var selvsagt med og mer enn klar for tur. Ut av hyttefeltet tok vi stien mot Skirvnuten og litt før toppen fulgte vi stien nordvesterover til Daggrøhytta Liten pause der og nøt usikten mot Rivsfjell som var dagens mål. Så bar det nedover til Ragnhildsstaul og deretter sørover i Skirvdalen, en vakker dal hvor deler er naturreservat med norsk urskog. Tidvis myrete og vått forbi Elgstjønn og Stormyr før vi nådde frem til Grovåskard. Her ligger dei ei øde men flott seter, hvor vi traff på en kar som dreiv og tjæra inn tak. Han hadde gått noen km med de tjærespannene gitt...
Her ble det en god lunsjpause i hytteveggen i finværet for vi gjøv løs på bratta oppover skaret. På ca 950 moh, like før Bånetjønn er stiskille og her tok vi til høyre nordover og videre oppover mot toppen av Rivsfjell. Det blåste gradvis opp ganske kald og kraftig vind. På toppen, Helletjønutan ble det derfor en kort bildestopp og litt nyting av usiktenialle retninger. Virkelig flott her oppe med Vegglifjell og Skirvdalen i øst og Gaustatoppen i vest. Vi fortsatt videre nned og nordover til vi traff på stien som kom vestfra mot Tyset. Vi slo leir og satte opp teltet langs Tysetbekken og strevdelitt i vinden som også tok litt tak her nede. Etter middagen ble det tidlig i seng etter noen fine timer på tur.
Neste dag fortsatte vi ned til Tysettjønn og tok et "isbad" der elva renner ut av Tysettjønn. Derfra videre opp til Daggrøhytta hvor lunsjen ble inntatt og sola nytten stund. Så tok vi stien nordover via Killingskaret og derfra veien tilbake til hytta via Veggli fjellstue. Vel tilbake på hytta var det godt å legge beina høyt å nyte en kald øl i solveggen. Tusen takk for fin tur Petter. :-)