Vestre og Store Rauddalstinden (15.09.2011)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Leirvassbu (1,400m)
Endpoint Samme (1,400m)
Ascents Store Rauddalstinden (2,157m) 15.09.2011
Vestre Rauddalstinden (2,059m) 15.09.2011
Visits of other PBEs Gravdalen steinbu 15.09.2011 09:00
Leirvassbu (1,410m) 15.09.2011 09:00

VESTRE OG STORE RAUDDALSTINDEN

Start fra Leirvassbu ca. kl 0830. Fulgte anleggsveien vestover i Gravdalen og krysset Storutla uten problemer i et flatt område vest for Høgvaglhøi. Krysset videre vestover utløpet av Simledalen mot vestryggen av Vestre Rauddalstinden. Været var brukbart, men meget variabelt med regn og sludd til å begynne med, senere oppklarning og tildels litt sol.

VESTRE RAUDDALSTINDEN
Det var kommet litt nysnø på toppene i løpet av natten, og fra 1700 m kom jeg opp i nysnøen. Nysnø på svartlav og temperatur omkring 0 grader gjorde det meget glatt oppover i steinuren mot Vestre. Jeg valgte derfor å gå den minst bratte varianten, og krysset vestover mot høyde 1630 før oppstigningen mot skaret mellom Vestre og Store.
Kom litt for høyt opp mot fortoppen vest for skaret, og måtte ned igjen noen hm før siste oppstigning til Vestre. Oppe på toppen kl 1335. Dette er en ganske dramatisk topp med flott utsikt mot Gravdalstinden, Storebjørn, Surtningstinden og Stetinden i vest og mot hele panoramaet av Jotunheim-topper mot sør og øst. Stupbratt ned mot breen vest for toppen og mot Kristenbreen på østsiden.
GPS ved den lille varden ytterst på toppen: 0456130 6818872 som avviker ca. 40 m i nord-sør retning i forhold til Boken. Tillater meg å korrigere koordinatene på peakbook!
Etter en matpause i ly for vinden med glimt av sol og praktfull utsikt østover i Jotunheimen gikk turen videre til

Dagens turmål - Vestre og Store Rauddalstindene sett fra Gravdalen
Vestre Rauddalstinden fra skaret vest for toppen
Toppvarden ytterst på Vestre Rauddalstinden. Surtningstinden og Storebjørn i bakgrunnen

STORE RAUDDALSTINDEN
Først ned ca 160 hm til omkring 1900 moh før det bar opp igjen vel 250 hm til Store. Det var lettere å gå i steinuren her enn opp mot Vestre. Det var kaldere slik at snøen var fastere og det ble mindre glatt. Oppe på toppen kl 1530. GPS 0456707 6818152.
Ganske vinterlige forhold der oppe med isete og skulpturell toppvarde og snøføyk på flaten! Enda flottere utsikt østover i Jotunheimen mot bl.a. Austre Rauddalstinden, Skardalstinden, Raudalseggje og Snøholstinden.

Store Rauddalstinden sett fra Vestre. I bakgrunnen fra venstre Skardalseggje, Austre Rauddalstinden, St. Rauddalaseggje og St. Rauddalstinden som dominerer mot høyre i bakgrunnen
Fra toppen av Store Rauddalstinden mot N-NØ. Fra venstre Stetind, Tverrbotttindane, Kyrkja og Visbreatinden
Snøskulptur-varden på Store Rauddalstinden. I bakgrunnen fra venstre Austre Rauddalstinden, Skardalstinden og Rauddalseggje
Panorama fra Store Rauddalstind mot Austre. Fra venstre Rauddalstinden og eggje, Snøholstind og Mjølkedalstinden

Returen gikk ned den bratte steinuren på østsiden av Store, på sørsiden av 1965 toppen og videre ned i Simledalen for det aller meste på stein og fjell utenom breområdene. Lettgått og fint nordover i Simledalen. Holdt mest mulig høyde utover mot Gravdalen, krysset elven Storutla og trasket de lange 4 km tilbake til Leirvassbu der jeg var fremme ca. kl 20.

Turen hadde tatt adskillig lenger tid enn forventet, mest pga glatt nysnø på veien opp mot Vestre. Jeg var likevel meget godt fornøyd med å ha nådd dagens mål under begynnende vinterlige forhold, og hadde stor glede av den praktfulle utsikten fra toppene.
Tilbake på Leirvassbu fikk jeg en nydelig tre retters middag langt etter vanlig serveringstid. Tusen takk til Ole Jacob og Tove for på alle måter spesiell og flott service, og som vanlig et veldig koselig opphold!