Bjørndalstraversen og Folgefonna på langs (26.05.2017)  6

Breidablikk (1,322m) 27.05.2017 09:46

Rosendalsalpene - Bjørndalstraversen og videre over Folgefonna

Bjørndalstraversen

Så var dagen her for en skikkelig solid tur, egentlig var turen planlagt å ta i fjor, men ble utsatt grunnet svært dårlig vær på det aktuelle tidspunktet. Denne gangen kunne man iallfall ikke klage på været.
Dro hjemmefra kl.04.30 og møtte Sondre ved Mauranger kraftstasjon kl.07, hvor han hadde overnattet i telt. Kjørte så en bil opp til Rennedalsvatnet, kjerreveien som går opp like ved Mauranger kraftstasjon. Deretter kjørte vi mot Rosendal og Muradalen hvor turen startet.

I tett morgentåke tok vi fatt på stigningen opp mot Prestavatnet i den tror at vi var på nordsiden av Botnafjell, vi hadde ikke i tankene at det kunne være flere stier opp denne dalen, men der tok vi feil. Det ble etter hvert oppdaget og vi fikk vel 30 min ekstra trening for å komme oss inn på rett kurs igjen.

Vi plukket høydemetre jevnt og trutt og ved Andersfjellet (1211) fikk vi tatt på oss skiene et lite stykke før vi igjen måtte ta beina fatt på det siste stykke opp til Bjørndalstindane (1426) hvor selve traversen starter. Traff på et mindre turfølge som rastet like ved Andersfjellet som også hadde tenkt seg over traversen, de hadde planer om retur over Bjørndalsnuten, uten ski ble nok det en tøff tur !

Så er vi klar til å ta fatt på selve traversen.
Tok på oss klatreseler ved 1426, men valgte å la tauet ligge i sekken enn så lenge, en skikkelig artig travers og helt klart litt annerledes å gå over her med snø. Vi gikk hele traversen uten stegjern, valgte å sikre et lite område hvor vi skulle opp igjen på ryggen etter å ha passert den store «Blokka» omtrent midt på traversen da fjellet var stedvis dekket med våt og løs snø.

Så var traversen unnagjort og vi hadde «kun» skigåing igjen, vi skjønte nå at dette ville bli seint, Folgefonna er veeeeldig dryg – bare det å komme seg bort til brekanten tok omtrent 2 timer.

Så var det bare å stålsette seg, to toppunkter på breen skulle hukes av, kommunetoppene:

• Etne, Kvinnherad, Folgefonna S, 1638 moh
  • Jondal, Folgefonna N, 1644 moh

Jeg kjente allerede at kroppen begynte å kjenne trøkket etter 9, 5 timer på tur. Jeg valgte å ligge på «skiene» til Sondre – han lå i front over hele breen, den gutten er RÅ !!
Vi innvilget kun to stopp over breen, dette ved de to aktuelle toppunkt. Prøvde å trøkke i meg noe mat, men matlysten var ikke på topp lenger. Humøret steg igjen da vi fikk med oss en magisk solnedgang på breplattået !

Så er det første toppunktet nådd. Etne, Kvinnherad, Folgefonna S, 1638 moh
Siste toppunktet er i boks - Jondal, Folgefonna N, 1644 moh
RÅ solnedgang fra breplattået !

Fra siste topp (1644) var det bare å skli ned til Fonnabu - og klokken var blitt 23.00 og vi hadde vært ute i underkant av 14 timer denne dagen. Sondre disket opp med Spaghetti a`la Capri – utrolig hva den gutten kan! :-)

Fonnabu -lørdag morgen

Lørdag morgen våknet vi til sol og skyfri himmel, nok en fantastisk dag. Turen ned til bilen gikk på ca 1,5 timer – inklusiv en rask tur innom Breidablikk hytta.

Takk for nok en uforglemmelig tur Sondre !

(Vi brukte totalt 15 timer på turen)