Ørnemyrfjellet,Havsåsknuten og Vehusknausen (23.05.2017)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Havsåsknuten (414m) 23.05.2017
Vehusknausen (284m) 23.05.2017
Ørnemyrfjellet (578m) 23.05.2017
Toppen av Ørnemyrfjellet

Våknet til nok en fin dag. I dag måtte vi være i Kristiansand der vi skulle møte noen venner og overnatte på campingpass. Vi startet tidlig og bestemte at vi skulle gå opp og ned igjen på samme sted. Startet med å gå opp grusveien ved det grå huset og forbi huset på høyre side. Leste at vi skulle følge en traktorvei, det gjorde vi, men når du kommer til et veiskille, følg ikke traktorveien lengre, men følg ATV-veien om går rett frem, opp bakken. Vi fant stien oppover og toppen av ØRNEMYRFJELLET. Fint på toppen. Gikk ned igjen samme vei og kjørte videre til Songdalen for å gå Havsåsknuten.

Havsåsknausen

Kjørte inn mot Espeland og på veien innover lå vi bak en mann på en vilter hest. Vi parkerte derfor på en stor plass et stykke før vi kom inn til de siste gårdene. Det er noen små parkeringslommer lengre inne, men ikke for en bobil. I tunet på den siste gården står det merket skilt mot Havsåsknuten. Gikk opp den meget bratte traktorveien og tok den veien til venstre mot toppen av HAVSÅSKNUTEN. Postkasse med bok på toppen. Ned igjen samme vei.

Toppen av Vehusknausen

På vei mot Kristiansand bestemte vi oss for å ta med oss Vehusknausen også. Tok av fra Rv9 mot Espestøl og så mot Mestadveien i første kryss. Kjørte helt inn til bommen og traff den koselige bonden. Vi fikk parkere på hans p-plass ved huset og han fortalte oss en annen vei opp, der vi kunne unngå den morkne stigen og den bratte skrenten rett før toppen.
Gå inn til der stien til hytten starter, (der er det gravd litt i veikanten og det ligger en litt stor stein der), men ta til høyre og gå over bekken litt ovenfor tjernet. Der går det en dårlig sti oppover skrenten og en ny sti til venstre litt lengre inne. Kort og grei vei opp på toppen av VEHUSKNAUSEN, men ikke gode stier enda. Var oppom begge punktene der oppe og forfulgte en fin sommerfugl på den ene toppen.
Kjørte til Kristiansand og grillet og kosa oss med venner.