Venabygdsfjellet - Muen (13.05.2017)

Written by Stigun GSM

Start point Muvatnet øst (1,062m)
Endpoint Samme (1,062m)
Ascents Muen (1,424m) 13.05.2017

Hadde tenkt meg en meget lengre og tyngre tur i dag(Kleneggen), men av forskjellige grunner droppet jeg disse planene, bl.a. det faktum at jeg kjente godt i bena at jeg hadde hatt relativt lange turer med relativt mange høydemetre syv dager på rad siste uken. Tenkte som et mellomalternativ Gravskardshøgda, men så at Yr meldte tilskying og mulig dårlig sikt fra kl 1200, og droppet denne også. Kjørte en liten omvei, og opp på Venabygsfjellet, hvor jeg var fremme etter ca 3 1/2 times kjøring fra Sunndalsøra. Gråvær, men toppen av dagens tertiærmål, Muen, lå fri tilsynelatende uten tåkeskyer. Parkerte langs veien like øst for Muvatnet. Flere tversgående snøleier som jeg måtte krysse for å komme opp på nordvestryggen, håpet snøen bar... Det gjorde den ikke alle steder; dundret gjennom til knes og vel så det flere plasser, lenger oppe var det litt lettere å "liste" seg over. Fant en tilnærmet snøfri trase lenger oppe, og greit til toppen via vestflanken.

Kjent profil..

Tallrike varder i toppområdet, sikkert 20-30 store og små varder! Sur vind og tolig rundt 0 gr C på toppen, og potensielle utsikts-"trekkplastere" i nord og øst lå helt eller delvis innhyllet i skyer.

Her har visst vært bedrevet mer enn appelsinspising på toppen...
Trolig toppvarden. Storsølnkletten bildesentrum i det fjerne(delvis skjult bak skyer)

Fant faste fine snøfelter litt lenger vest som jeg jeg fulgte ned igjen, deretter inn på oppsporene, for å unngå nye gjennomtråkk..