Trollvasstinden forsøk (13.05.2017)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Svensby Tursenter
Ascents Store Isskardtinden (1,441m) 13.05.2017 not summited

Etter å ha krysset av Jægervasstinden på ønskelista mi var det naturlig å ta fatt på neste toppen på lista, nemlig Trollvasstinden. Det var egentlig ikke noen andre topper jeg ville besøke denne helgen og jeg fikk dessverre ikke overtale noen av mine turkompiser til å bli med, så da ble det solotur. Jeg hadde ikke noe peiling på forholdene i den nordvente renna før jeg dro ut på tur, så jeg var ganske spent på hva jeg skulle finne der. Hardt føre? Vindpakket? Det hadde jo vært en del vind fra sørøst i Lyngen de siste dagene så jeg var usikker på hvordan det skulle påvirke snøen der. Snøen i sørvendte sider var stort sett bunden pga solpåvirkning nå så det kan tenkes at vindtransportert snø skulle bli noe begrenset.

Jeg tok ferga kl.9 fra Breivikeidet og gikk opp fra Svensby Tursenter hvor det var bra skilting for Trollhytta. Jeg fulgte disse før jeg etter hvert begynte å gå mot øst/nordøst og ta sikte på Stortinddalen. I skogen var det ganske stille men så snart jeg kom over tregrensen var det surt og mye motvind. Motivasjonen var ikke på høyt nivå og jeg lurte på hvor langt jeg skulle få lyst til å gå før jeg bestemte meg for å snu. Etter å ha kommet over den første ryggen fikk jeg litt bedre utsikt mot renna. Måtte krysse en ryggformasjon til før jeg kom meg ned til bunnen av renna. Her var det overraskende stille selv om det var tydeligvis mye vind i toppen av renna hvor det føyket godt. Det lå ca.15cm med puddersnø på et ganske hardt skarelag og den var lett vindplukket på overflaten, men ellers ganske løs og bare svakt bunden. I starten av renna var det ganske slakt og lett å gå opp, men det bratnet til etter hvert og det ble mer og mer snø som ikke lenger var godt bundet til skarelaget og hadde tendens til å skli rett ut fra under skiene mine. Å tråkke spor på slikt føre i en bratt bakke var ikke noe enkel sak og jeg begynte å bli ganske oppgitt med lite fremgang. Booting funket ikke heller da jeg stedvis sank ned til knærne.....Siden jeg var ikke helt sikker på om jeg skulle klare å komme over skavlen i toppen av renna tok jeg en beslutning for å snu og heller komme tilbake en annen dag. Det ble en veldig fin nedkjøring med flott utsikt mot Stortind og Tvillingstindane likevel!

Her start en liten innmarsj på 4-5km
Varmt i sola
Stortind
Dagens turmål Trollvasstinden
Østover med Stortind t.v
Fra ryggen ser man opp mot renna og fjelltoppen til venstre for skaret
Sportråkkinga er i gang
I nederste delen av renna
Gamle kjørespor
Begynner å bli godt fornøyd med snøkunsten jeg laget