Taskedalstinden (10.05.2017)

Start point Røsta (440m)
Ascents Taskedalshornet (1,406m) 10.05.2017
Taskedalstinden (1,609m) 10.05.2017

- Gjensyn med Taskedalstinden.

Taskedalstinden med Taskedalshornet t.h.

Topp-fjellfie :)

Planen var å avlegge Skjervan et besøk, siden det var indikasjoner på mer nysnø der en mange andre steder i distriktet. Kom ut av Innfjordtunellen og så at det var skiføre omtrent ned til setervegen, men jeg var ikke kommet langt opp i lia før vegen var stengt med en betongkloss. Veksla et par ord med noen svensker som akkurat var i ferd med å starte oppover vegen med ski på sekken. Var ikke spesielt gira på lang bæring, så etter å ha kjørt rundt til Måndalen og sjekka forholda fra den sida, la jeg like godt kursen for Bøstølen.

Etterhvert som jeg kom innover dalen falt valget på Taskedalstinden, som vi snudde på i påska p.g.a. av manglende utstyr. Drøye fem minutter bæring av ski fra Røsta. Et par cm nysnø på skaren oppover. Supre stegjernsforhold i toppområdet. En bratt sørvendt hammer omgås mot vest like før toppen. Fint vær, men etterhvert noen lette snøbyger. Hardt øverst i renna under Taskedalshornet, deretter fast føre med et ørlite slushlag.

Fra Taskedalshornet mot Taskedalstinden.
Artig stegjern/isøksterreng mot toppen.