Lille Venjetinden (06.05.2017)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Venjedalsetra (380m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Lille Venjetinden (1,822m) 06.05.2017

- Skituren som etterhvert blei fottur.

Venjetindane

Det var meldt om godt skiføre på Lille Vengetinden tidligere i uka, så det frista å dra innover for å ta en kikk denne lørdagen. Temperaturen hadde vært hakket høyere på fredagen, så det var med en viss usikkerhet vi ankom Venjedalen.
Blånebba-turistene sto i kø på parkeringsplassen ved setra. Det begynte å minke på snøen opp lia retning Blånebba forresten, men det var fortsatt rikelig med snø innover dalen.
Store våtsnøskred hadde kommet ned i vestsida av Store Venjetinden, trolig kvelden før, så spenningen var der da vi satte kursen for Vestgjelet's utløp. Et par andre turgåere tråkka fint spor for oss opp mellom rasa. Vel oppe i gjelet kunne vi konstatere at det hadde kommet ned en del ras her også, og at skiføret derfor var høyst variabelt.....
De foran oss i løypa valgte å snu. Etter en matbit, satte vi igjen skia og fortsatte til fots med isøks og stegjern. Soloppvarma snø fra kvelden før var nå frosset på. Vi satte etterhvert kursen direkte opp NV-flanken mot toppen. Her var det etterhvert bare ei tynn mildværsskorpe og ganske tunggått. Vi så for oss hvordan skiføret hadde vært her tidligere i uka.......
Uansett alltid kjekt å komme opp i Venjetindane, og se ned på det meste rundt seg. Etter en matbit på toppen, satte vi kursen ned igjen. Med ski gikk siste halvdelen radig.
Et par dager for seint ute til den store skiopplevelsen, men litt snøbakketrening og utsikt er heller ikke å forakte..

Snøskred:

Våtsnøskred fra Store Venjetinden.
Romsdalshorn
Et par andre skiløpere tråkker spor for oss mellom rasa.

Topputsikt:

Kvanndalstinden.
Olaskarstinden, Breitinden, Hornaklsa, Romsdalshorn og Trolltinder.