Vårtur over Styggedals- og Skagastølsryggen (02.05.2017)

Written by toreanhe (Tore Helgedagsrud)

Ascents Gjertvasstinden (2,351m) 02.05.2017
Sentraltinden (2,347m) 02.05.2017
Skagastølsnebbet (2,222m) 02.05.2017
Midtre Skagastølstinden (2,284m) 02.05.2017
Nørdre Skagastølstinden (2,167m) 02.05.2017
Vetle Skagastølstinden (2,340m) 02.05.2017
Store Styggedalstinden Vesttoppen (2,377m) 02.05.2017
Store Styggedalstinden Østtoppen (2,387m) 02.05.2017

Her følger en turrapport fra en vårtur over Styggedalsryggen med avslutning over Skagastølsryggen. Siden mye av klatringen foregår i nord- og østhellinger minnet de tekniske vanskelighetene mye om vinter, men lange og varme vårdager gjorde det til en meget fornøyelig og behagelig tur!

Etter å ha testet formen og rutinene på Kvanndalstind i Romsdalen 30/4 bestemte vi (Joakim og jeg) oss for å dra til Turtagrø og prøve oss på en av de store ryggene.

Av rack tok vi med 5 kammer fra .3 til 1. og 5 kiler, samt noen slynger og ett 60 m. halvtau.

04:00 - Avmarsj Turtagrø, Joakim på randoski og jeg på Splitboard med klatrestøvler.
05:45 (1t 45m) - Siden det ikke er kjørbart ned fra Nørdre og snøen er fin og hard (for å gå på) setter vi igjen skiene på Kolnosi of forsetter til fots.

Fra Kolnosi mot Styggedalsbreen.

06:45 (2t 45m) - Vi går inn på Gjertvassbreen på 1850 moh og spiser frokost i sola. Klatresele og stegjern på.

08:00 (4t 00m) - Gjertvasskardet. Hardt og fint opp Gjertvassbreen. Vi setter igjen sekkene og suser opp på Gjertvasstinden. Vi fulgte et sammenhengende snøfelt opp til toppen, men som etterhvert bare såvidt dekte til tynn is og sva. Hvis man ikke er komfortabel med å klatre opp og spesielt ned på slikt føre, kan det være lurt å ha med tauet opp her.

På toppen av Gjertvasstinden.

09:30 (5t 30m) - Toppen av Østtoppen, Styggedalstinden. Denne nåes enkelt fra Gjertvasskardet via breen. Bredt og fint videre til Vesttoppen.

Herfra er det urørt snø videre. Vi følger renna ned på sørsiden og svinger ut igjen på eggen på den første sadelen. Videre nedover er det to bratte hamre. Den siste er såpass utsatt av vi slenger tauet rundt ei blokk og tar en rappell.

11:00 (7t 00m) - Vi når det laveste punktet mellom Styggedals- og Centraltind og klare til å starte klatringen til sistnevnte. Vi går på løpende sikring. Det er noe tørt fjell å sikre i på sørsidene, ellers fungerer det godt å ha ett tau på hver side av eggen. Mesteparten av jobben er å brøyte snø langs den smale eggen.

Joakim klatrer den første hammeren mot Centraltind.

Den andre hammeren klatres i østsiden, som er plastret av alpin is og snø. Håpløs å sikre, så vi lager en god standplass ved foten og lister oss opp. Siste stykket til toppen lett via hyller i sørsiden.

13:00 (9t 00m) - Centraltind. Vi tar en god og lang lunsjpause. Siden vi er foran tidsskjemaet vurderer vi å hekte på Storen, men vi legger det fra oss når vi ser de store ismassene i sørsiden på Vetle som ligger og bader i sola. De er kanskje trygge nå, men ikke på tur tilbake noen timer senere.

Manchego og spekepølse på Centraltind. Legg merke til isen i sørsiden på Vetle.

Ned fra Centraltind er det mye snø, og det vanlige rappellfestet, som vi ikke husker akkurat hvor er, ligger i vinterdvalen. Vi tar heller tauet rundt en blokk på sørsiden, graver en kløft i snøen og rappellerer på nordsiden (ned veien opp). Det gir håpløst mye taudrag, og det krever tid og ingeniørvirksomhet for å få ned tauet.

14:15 (10t 15m) Vetle Skagastølstind. Vi forserer de første hamrene på nordsiden med en snørappell rundt eggen og forsetter på løpende sikring til toppen av Halls hammer. Vi går også på løpende forbi småhamrene i det laveste punktet mot Midtre. Her treffer vi på noen fotspor, som sparer oss for litt snøbrøyting.

Under halls hammer.

16:00 (12t 00m) Midtre Skagastølstind. Vi fortsetter uten noen større seremoni. Vi går et lite stykke ned og rappellerer til Berges stol fra en blokk akkurat over bratta. Akkurat langt nok med 60 m- tauet.

To greie rappeller ned til V-skardet.

16:30 (12t 30m) Skagastølsnebbet. Vi spiser resten av maten og drikker resten av vannet, og pakker sammen racket.

Enkel spasertur videre til Nørdre.

17:00 (13t 00m) Nørdre Skagastølstind og dagens siste topp. Behagelig å skli ned på snøen til Kolnosi hvor skiutstyret står.

18:10 (14 t 10m) Sendetoget er tilbake på Turtagrø, fornøyde med at alt har gått på skinner. Vi rekker tilogmed å spise middag i solveggen.

Veldig fin rapport!

Written by Fossen 04.05.2017 14:04

Vi vurderer en noe forkortet utgave av denne turen til helgen og lurte derfor på hvordan forholdene er på Gjertvassbreen. A) Gjorde dere noen vurdering i forhold til skredfare? B) Er det mye sprekker på breen? Tenkte å ta med skiene opp til skaret hvis forholdene er gode nok.

Sv: Veldig fin rapport!

Written by toreanhe 04.05.2017 16:08

Hei,

A) Vi var litt bekymret for skredfaren opp Gjertvasskardet, men etter å ha snakket med noen som kjørte herfra på ski to dager tidligere valgte vi å prøve. Det lå noe suspekt fokksnø midt på breen, ellers lite snø i nedre del, steinhardt i øvre.

B) Det er utvilsomt en sprekkete bre, men langs den mest opplagte skiruta er de fleste dekt av tilsynelatende god snø. Det var skispor ned her. Vi gikk imidlertid opp i østkanten og studerte ikke skimulighetene noe nærmere.

NB: Vi forserte alt skredterreng om morgenen. Sørvendte passasjer, som ned fra Styggedalstind eller under Vetle kan være skumle litt utpå dagen...

God tur!

• +

Sv: Sv: Veldig fin rapport!

Written by Fossen 04.05.2017 17:44

Takk for

Written by mortenh 04.05.2017 11:50

Takk for fin rapport og flotte bilder. Alltid spennende å lese om turer i området. Dere var rimelig effektive får en vel si.

Du skriver om tynn is på svaene opp mot Gjertvasstinden. I 2014 og 2016 var det bra med snø i slutten av mai opp der, med unntak av en kort passasje opp steinbandet relativt langt nede i flanken. Var det her det var tynt i år eller var det lenger oppe?

Sv: Takk for

Written by toreanhe 04.05.2017 12:02

Takk for det!

Mulig det er litt mindre snø nå, vi bare fant ett sammenhengene felt med snø. Forbi det første klippebåndet og omtrent 50 meter høyere opp var det ganske isete. Men ikke usannsynlig at vi ikke fant beste vei...