Trosen og Heimehaugen (14.04.2017)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Ascents Heimehaugen (763m) 14.04.2017
Trosen (1,217m) 14.04.2017

Siste dag i nord for denne gang og i dag var målet Trosen. Starta å gå sørover fra hytta som nesten hadde vært hovedbasen vår i ei uke. Været og føre var topp så det meste lå til rette for en bra tur. Trosen er det høyeste punktet på dette fjellplatået og kunne sees tidlig på turen, noe som gjorde grov-navigeringa ganske lett. Etter omtrent 10 km fikk vi også øyne på flere folk som tydeligvis hadde samme mål som oss for dagen. De var langt foran, noe som betydde oppgåtte spor for oss i siste kneika opp mot toppen. 100 meter fra toppen på vestsida møtte vi de. Det viste seg blant annet å være en kjenning av Vemund. Mens vi stakk til toppen pakket de sammen og tok returen hjem igjen. Etter toppbesøket gikk vi ned til sitteplassen de hadde gravd og tok lunsj til utsikten.
Endte etterhvert på returen vi også. Samme vei tilbake med unntak om en liten avstikker opp til Heimehaugen. God og sliten tilbake på hytta ble det middag og øl, bra saker!