Rundt Fossdalen (Rindal) (01.04.2017)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Ascents Torfjellet (822m) 01.04.2017 13:28
Tuva (687m) 01.04.2017 14:51
Seterfjellet (675m) 01.04.2017 15:42
Jørenskardfjellet (933m) 01.04.2017 16:41
Visits of other PBEs Fossdalsvegen bom/vinterparkering (313m) 01.04.2017 12:08
Gråurtjønna gapahuk (595m) 01.04.2017 14:56

Fredag startet på beste vis med strålende sol til frokostkaffen på hytta. Jeg hadde et ærend nede i Rindal og hadde derfor planlagt skitur i området men det skulle gå i vasken.. På tur ut fra butikken så jeg at et dekk var flatt. Moderne biler har ikke reservehjul må vite så resten av dagen (!) ble tilbragt i telefonen (finne nærmeste dekkselger med rett dimensjon på lager), venting på Viking og transport med Viking inn til Trondheim for å legge om dekk. Litt av et utbytte for avspaseringsdagen.. Det endte med at jeg kjørte hjem for natten.

Lørdag skulle vi ta igjen turen og litt ut på dagen kjørte vi ut til Rindalsskogen, inn mot Lomunddalen og inn til Fossdalsvegen bom, som også fungerer som vinterparkering. Turen var lagt opp etter modell fra BjørnF (Bjørn Fillipsveen) med opsjon på utvidelse mot vestsiden av Fossdalen hvis vær, føre og dagsform var på plass (i motsatt prioritering).

Starten langs scooterspor går radig, men der vi tar av ved ei infotavle er det slutt på spor. Delvis kronglete gjennom fjellbjørk før vi krysser et enslig scooterspor som vi velger å følge. Det var lurt og pluselig er vi oppe i høyfjellet. Latskap og manglende kartlesing fører til litt knot før vi står oppe på Torfjellet. Været har nå slått over til regn og det skulle holde seg dagen ut.

Gutta ved den delvis sammenraste varden på toppen av Torfjellet.

Meget lav skredfare men mange små og store skavler kombinert med flatt lys gjør at vi kjører safe ned på nordsiden av Gråur-massivet. Ved Storvatnet/Gråurtjønna tar vi god matpause i en åpen gapahuk som står der.

Åpen gapahuk i vestenden av Gråurtjønna ble dagens lunchplass.

Videre over og opp slake flanker til toppen av Tuva. Her ble det tatt opp film som ble sendt til Tuva i Lofoten før vi tok et lite krigsråd. Været er definitivt stryk, føret er tungt med greit nok (spikerfeste med smørefrie ski..) og dagsformen er god. Vi bestemmer oss for å fortsette runden (ingen stemte i mot).

Gutta på toppen av Tuva. Ruten i bakgrunnen.

Bratt bekkedal ned til Møkkelgardssetra og derfra lang lang bakke opp Seterfjellt og etterhvert til toppen av Jørenskardfjellet. Mot slutten måtte skiene bæres men plutselig sto vi ved en svært beskjeden varde (dagens første uten bok). Det ble ingen bilder fra denne toppen da "alt" var bløtt nå. Høyeste punkt tror jeg forøvrig kan ligge litt lenger mot øst så da stakk vi selvsagt bortom der før vi fortsatte i slakere terreng ned på østsiden.

Her lot jeg hundene løpe fritt selv om båndtvangen startet i dag; både for hundenes sikkerhet og min egen. Hundene løper ikke utfor skavler og stup så da kunne jeg bruke dem som indikatore på terrenget i det flate lyset. Ny bratt nedkjøring langs bekkedaler og bjørkeskog ned til Løfallsetrin. Etterhvert fant vi scooterspor som ble fulgt fremover til vegen. Som ventet måtte vi ta en god runde/omveg for å komme oss over Toråa. Eneste bru på kartet ligger helt nede ved parkeringen og vestsiden av elva så ganske så krongletet ut.

Ned mot bilen gikk det greit men etter en dag med regn var det lite hold i snøen selv i scootersporene. Nede ved bilen var vi alle gjennombløte og kalde og sultne. Etter foring og tøyskifte tok vi vegen hjem for natta i steden for å dra opp på hytta.

Det ble en flott tur i variert terreng med Atlas og Rigel. Fredagsvarianten hadde nok vært mange hakk bedre med tanke på vær og føre og ikke minst uten båndtvang. Ribbena fungerer overraskende bra på skitur så lenge pusten holdes på normalt nivå. Dagstursekken klemte mot de ømmeste punktene men det lot seg justere.

Ingen andre å se på tur i dag men både lirype, fjellrype og en harepus var aktive i terrenget.