Heinakken i Masfjorden (06.03.2017)

Written by Stigun GSM

Ascents Heinakken (427m) 06.03.2017
På vei hjem etter flott tur på Sågneskollen hadde jeg tid til en avstikker i Masfjorden. Tok av ved Kringla i retning Duesund. Rett etter veidele Solheim/Duesund tok jeg til venstre mot Solheim. Fant etter knappe 100 meter et flatt svaparti kloss i veien hvor jeg parkerte. Tok opp østflanken, og møtte snart på en lav bergvegg som sperret videre atkomst. På det laveste av denne en lite skråhylle som ga grei atkomst videre oppover mot nordøstryggen. Stedvis rødmerkete trepinner , men mistet disse raskt. Passerte en mobilmast på høyre side. Litt snø oppover, mere av sorten lenger oppe. Et bratt parti like sør for mobilmast, her var trestammer og desslike til hjelp på isete underlag. Vel oppe på denne åskammen traff jeg på varder, og fulgte disse mer eller mindre sammenhengende i nokså kupert terreng, til toppen.
To "indianere" på tur; hjortefot og Uncas

Relativt "spartansk" varde på høyeste punkt, men overraskende flott utsikt på denne relativt lave toppen.
Utsikt nordøst; Skarpefjellnakken senter
Utsikt vest

Større varde på østlig utsiktspunkt på 404 moh. og stakk bortom denne. Rett sør for toppen lettet det plutselig ei røy fra einerbuskaset bare 2-3 meter fra meg; tror det var jeg og ikke røya som kom med et utrop.. Her ble jeg plutselig var at jeg manglet bilnøkkelen; "nei, ikke nå igjen"... Hadde dog et lønnlig håp om at jeg hadde glemt den igjen i bilen.

Panorama utsiktspunkt Heinakken SØ. Nonklettfjellet senter

Nedover ble det å følge oppoversporene slavisk, og med mulig høyere energiforbruk i synscortex enn i benmuskulatur, uten at noen nøkkel ble funnet.
Spenningen var stor og lettelsen enda større da jeg omsider kom ned til bilen og fant nøklene liggende fint i passasjersetet. På grunn av det ekstra tidsforbruket droppet jeg planer om bestigning av nabotoppen Kjerringefjellet.