Grønstadliheia (18.02.2017)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Grønstadliheia (311m) 18.02.2017 10:53
Visits of other PBEs Lone-Myrvoll P-lomme (45m) 18.02.2017 09:59

Familiebesøk i Hyllestad. Været var ikke det beste, men vi hadde lyst til å komme oss ut en tur og valget falt på Grønstadliheia. Fjellet kalles også Saurdalsfjellet på kartet, antagelig fordi det sees fra Saurdalen lenger nord i Fjaler såvel som fra Lone-området og Grønstadlia i sør. En grunn til at vi valgte denne turen var registreringen og det greie GPS-sporet til Agnar Åsnes som var der i januar i år. Takk for dette, Agnar!

Astrid, Liv Synnøve og jeg var fremme ved Myrvoll på Lone etter ca. 15 min kjøring. Parkeringsmulighet i starten av en skogsvei som starter ved Myrvoll. Det var nylig tatt ut tømmer i området og skogsveien var meget sølete og bløt etter tømmertransport. Lenger oppe kom vi opp på god, gammel, uberørt skogsvei som vi fulgte så langt den gikk. Pass på å ta til venstre hele tiden.

Parkering i starten av skogsvegen på Lone

Terrenget flater ut der skogsveien slutter på ca. 230 moh. Her snudde vi 180 grader opp en grasbakke. Fulgte en slags sti i starten, men det ble etterhvert mer og mer tilgrodd opp siste skråningen mot toppen. Vi fulgte ganske tydelige og bra hjortestier i bratt terreng mot topp-området.

Her mot høyre slutter skogsvegen. Fortsett mot toppen opp skråningen til venstre
Bratt terreng opp mot toppen
Tilbakeblikk mot Grønstadlivatnet
Liv Synnøve og Astrid på toppen av Grønstadliheia i Fjaler
Utsikt mot Atløy og Askvoll mot VNV
Alden skimtes ute i havet mot vest

Oppe på toppen etter vel 50 min. Jernbolt og rester etter et trig-merke på GPS 297280 6800857, noen meter forskjellig fra PB-koordinatene som er oppdaterte. Grått og litt tåkete på toppen, men likevel brukbar utsikt vestover i havet mot Alden, Atløy og Askvoll. Sikkert veldig flott i godvær! Retur litt mer mot vest ned på en frosset myr. Retur-ruten anbefales.