Tømmeråsen (Fra Henningvatnet) (08.02.2017)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Henningvatnet (328m)
Characteristic Ski trip
Ascents Tømmeråsen (437m) 08.02.2017

Etter en del fotturer i vinter dro jeg på jakt etter snø. Jeg kjørte til Verdal, og opp til Stiklestad. Fortsatte etter vei 759 mot Henning. Etter å ha passert Leksdalsvatnet kom det et skilt med Henningvola på. Etter 1,4 km er det en veibom som tar kort. Det koster 50 kroner å kjøre inn her (Inkludert parkering) Det er 3,9 km fra bommen og inn til Henningvatnet. Her er det mange oppkjørte skiløyper, men det er lite snø i området. Ved starten var det 10 minusgrader, men vinden som var meldt på yr uteble. Jeg fulgte løypa til Storbutjønna. Herfra tok jeg turen over noen lange fine frosne myrer. Jeg kom litt feil inn på toppen, så det ble en bratt skrent å klatre opp. På toppen er det rester av et trigpunkt. Jeg fant en bedre rute på returen.
Dette var min bestigning nr 12 av 40 i Steinkjer Kommune.

Pensjonistløypa går til Storbutjønna
Storbutjønna
Fuglekasse ved Storbutjønna
Milevis med flotte skimyrer på Henningvola