Eikelifjellet (16.01.2017)

Written by siroho GSM

Start point Gisholt (95m)
Endpoint Gisholt (95m)
Ascents Eikelifjellet (260m) 16.01.2017 14:09

Eikelifjellet

Denne åsen bar sitt navn med rette. Etter å har ruslet inn fra hovedveien så kom jeg til en flott eikeskog i siste stigning opp mot toppen. Her vil jeg tilbake en sommerdag. Kanskje jeg finner noen spennende planter/sopp/insekter her.

Starten på turen

Jeg parkerte ved hovedvegen. Bomveg, så jeg gikk innover en isete veg med et lite snølag på, så endelig godt jeg hadde gode brodder ellers kunne det fort ha blitt noen ufrivillige fall. Der vegen sluttet fortsatt jeg videre rett fram (ikke over brua) opp lia. Litt mildere her oppe enn nede på vegen. Fuglene sang og fikk til og med sett en toppmeis stikke hode fram.
Grei sti å gå på oppover og da jeg nærmet meg toppen, så gikk det en sti til venstre, rett før et myrdrag startet. Her var det grei sti/dyretråkk opp til eikeskogen. Opp lia i eikeskogen var utrolig flott å gå på gamle eikeblader. Her sang fuglene, og jeg fikk se og høre fuglekonge, spettmeis, svartmeis og toppmeisen igjen.
Så ruslet jeg opp til toppunktet på den flate åsen, ikke så godt definert, men tror en var høyere enn de andre, der som GPS punktet ligger.

Eikeskogen

Det ble en rast nede i eikeskogen med sola som varmet godt. Deretter ruslet jeg samme vegen tilbake.

Missing title

Written by RolFoto 18.01.2017 22:31

Mange flotte eik/bøkeskogskledde topper sør i Grenland og Vestfold :-)

Denne toppen står bl.a på lista mi for kommende helg..gleder meg !

Sv:

Written by siroho 18.01.2017 22:52

Da er jeg spent på hvilken veg du tar opp og ned for jeg ser at du helst velger utenom sti. Gleder meg til bildene dine for de er flott.

Missing title

Written by LivogKristen 16.01.2017 16:06

Du spiser deg innover på Skienslista ser jeg. Godt å se deg gå turer igjen!!