Gørjehøgda m.fl. i Nordmarka (04.12.2016)

Written by Dag1 GSM

Start point Skar parkeringsplass (180m)
Endpoint Skar parkeringsplass (180m)
Ascents Gørjehøgda trig.punkt (490m) 04.12.2016
Helgerenhøgda (460m) 04.12.2016
Øya i Kalvsjøen (400m) 04.12.2016
Kalvsjøhøgda (442m) 04.12.2016
Norskeperskallen (479m) 04.12.2016
Nord for Raudmyr (450m) 04.12.2016
Visits of other PBEs Skar parkeringsplass (180m) 04.12.2016

Flott turvær denne søndagen, med 2-3 grader, vindstille og sol. Jeg var litt spent på snøforholdene, men tok sjansen på en toppturrunde i området mellom Øyungen og Helgeren, alle topper som inngår på samlelista Alle topper i Oslo. Jeg parkerte på Skar p-plass, fulgte veien på vestsiden av Skarselva, videre på østsiden av Øyungen, forbi Liggeren og opp til Kalvsjøen. Jeg møtte flere på skøyter på Øyungen, så jeg vurderte isforholdene som sikre, og gikk over isen til Øya i Kalvsjøen. Derfra ble det en del bushing til Kalvsjøhøgda, dagens høyste topp Gørjehøgda, Norskeperskallen, Nord for Raudmyr og til slutt Helgerenhøgda. Returen gikk delvis på sti ned til veien, tilbake til Liggeren, Øyungen og ned til Skar. Ikke den store utsikten fra noen av toppene, men noe utsikt fra Norskeperskallen og Nord for Raudmyr; den siste med utsikt mot Helgeren. Det var litt vekslende mht. snømengden, med 30-40 cm på det meste, og tilnærmet snøfritt andre steder. Der det var snø var det delvis skare, og relativt greit å ta seg fram.