Eidsbygda Duathlon (07.09.2016)

Start point Ora (70m)
Ascents Benningsholten (372m) 07.09.2016
Frisvollfjellet (467m) 07.09.2016

Tok ferja til Åfarnes, kjørte til Ora i Eidsbygda. Grusvegen på østsida av Oravatnet var stengt for kjøring, bra vi hadde med sykler da..... På sykkel langs vatnet, seinere oppover traktorveger mot Frisvollfjellet så langt vi syntes det var kjekt å sykle. Videre til fots på flott og tørr sti til toppen. Matpause. Fin utsikt mot Eidsbygda ut på kanten både rett øst og vest for toppen. Utsikt mot Innfjorden og Måndalen på andre sida av toppen. Fin topp på en dag med vind og lave skyer i fjellet. Jammen fikk vi ikke noen solgløtt i skogen også.
Retur samme vei ned til syklene, så gikk det raskt videre, denne gangen på vestsida av vatnet fram til Frisvoll. Fortsatte gjennom Eidsbygda til grusvegen opp i Hatledalen. "Privat vei" stod det. Kjekt å ha sykkel her også. Etter første kneika flata det ut innover dalen gjennom et par grinder. Fra Frisvollfjellet hadde vi sett traktorvegen opp til Eidssetra. Tok rennafart med sykkelen og stoppa ikke før oppe på setra. Høg puls! Parkerte sykler her og fulgte grasgrodd traktorveg videre innover langs myrene i Øverdalen. Etter å ha dreid markert til høyre stopper den etterhvert og fortsetter i tydelig sti/dyretråkk videre til skaret rett vest for Kolåsen. Her så tråkket ut til å gå videre gjennom skaret og videre på sørsida. Dermed til dels bratt moseklyving til topps siste åtti høydemeter. Mengder med store blåbær. Definert toppunkt, trolig relativt lite besøkt. Retur samme vei ned til setra. Omlag et kvarter m/ sykkel tilbake til bilen ved Ora, denne gang med sløyfe gjennom "sentrum".

Fin tur - ingen film/bilder (flatt batteri på gopro'en).