Ojos del Salado (15.02.2008)

Written by Snilen (Lars)

Ascents Bahía Inglesa peninsula (345m) 15.02.2008
Ojos del Salado (6,893m) 15.02.2008
Cerro San Cristóbal (880m) 15.02.2008
Visits of other PBEs Playa Laguna Verde (4,400m) 15.02.2008
Etter en vellykket Aconcagua-tur, var det 1 natt i Santiago og 1 natt på nattbuss til Copiapo før turen gikk til høyfjellet igjen. Det ble en hviledag ved Laguna Verde før vi kjørte opp til ca 5300 m og gikk direkte opp til verdens høyest beliggende hytte på 5830 m. Hytta er laget av 2 containere og har en soveavdeling og en kjøkkenavdeling. På toppdagen ble min turkamerat Aud dårlig og vi måtte snu etter å ha gått sakte oppover et stykke på morgenen. Jeg forsøkte å få i Aud litt mat og stullet og stellet litt i hytta, men Aud konkluderte med at hun ikke ville komme opp dagen etter heller. Men bare gå på toppen, du Lars ! Det ble til at jeg startet oppstigning nr 2 for dagen klokken 12. Noe sent, men jeg nådde toppen og kom meg vel ned igjen like etter solnedgang. I de dagene vi var der oppe var det 12 personer som forsøkte seg, men kun heldige meg som kom opp. Fornøyd med å stå på toppen kun en uke etter at jeg var på toppen av akklimatiseringstoppen Aconcagua. 3 dager ved stillehavet etter nesten en måned i stor høyde var prikken over ien på denne turen.