Travers Ågottind - Bjørktinden (16.08.2016)

Written by ArntO (Arnt Owe Røed) GSM

Ågottind Nord (1,516m) 16.08.2016
Ågottind S1 (1,476m) 16.08.2016
Ågottind S2 (1,475m) 16.08.2016

Tur med Pauli, Hans Petter og Ola.

En tur som har stått på vent i 20 år.

Et knippe veldreide karer stod i kø med svar "ja" på spørsmål om å bli med, etter at Ola foreslo et større prosjekt i Eikesdalsfjella denne tirsdagen. Det ble tidlig klart at prosjektet langt fra ble så stort som planlagt.....men hva gjorde vel det da dagen bestod av fantastisk finvær.

Bestemte oss for å ta med tau og klatreutstyr da kunnskap om mose, løst fjell og nestenulykker på traversen klang dårlig i mine ører. Rart med det.....fjellet har nok blitt vesentlig brattere i løpet av åra traversen har stått på vent også.

Parkerte i en lomme ved Fløtaelva. Gikk på høyresiden av elva oppover dalen. Bratt, skog og tåke. Sausti her og der. Etter hvert kom vi opp på en rygg. Fulgte ryggen og kryssa over svaparti på ca 800 moh. Kan nok være lettere å dra inn dalen langs elva på en høyde på ca 600 - 700 meter, og komme i nedkant av svapartiene. På ca 900 moh gikk vi ut på den gresskleddflanken som innleder nord-vest ryggen til Ågottinden.

Etter å ha runda rundt denne flanken, stod en og annen varde og viste vei opp ryggen videre mot Ågottinden. Lett klyving innimellom.

Siste 200 - 300 meterene til fortoppen på Ågottinden bydde på lett klyving. Mose og løse stener krydret tilværelsen, men ikke verre enn at man lett kan nyte utsikten til spektakulære fjell langs Eikesdalsvatnet.

Fra fortoppen til Ågottinden er det klyving bort til hovedtoppen. Det er luftig med stor L. HP uttalte underveis på turen, at han på et tidspunkt var nær med å kaste opp grunnet hans utrolige høydeskrekk da han møtte eggen for første gang på nært hold. For å forhindre oppkast, samt de sedvanlige rielydene han bruker å lage, brukte vi tau de siste 30 meterene bort til hovedtoppen på Ågottind.

I boka på toppen hadde ingen skrevet seg inn i år.

Videre sier ruta seg mer eller mindre selv. Følg eggen mot Bjørktind!

Eggen er luftig....særdeles løs og mosegrodd. Ingen parti er spesielt vanskelig, men på grunn av løse steiner, mose og for så vidt nok angstnivå for hva som befant seg bak neste punkt, gikk vi med løpende sikringer bortover eggen. Vi rappellerte ned en liten hammer etter et kort parti med rideranke egg. Rapellen var ca 20 meter. Videre fortsatte vi på løpende sikringer hvor eggen flatet ut.

Etter hvert kortet vi inn litt på tidsbruken ved å klyve litt ned i østsiden. Klyving også her ja, blant løse steiner og mose. Ved ei renne mot øst kløyv vi på nytt opp på eggen og visps så stod vi etterhvert i et trangt lite skar med en steil fin rygg opp mot Bjørktinden. Her sikra vi på nytt med tau opp til platået på Bjørktind. Lett klatring (grad 2/3), men stor konsekvens med fall.

Hans Petter sikkert mest glad for å være ferdig med eggen, for ansiktsfargen hadde plutselig blitt mer normal, og han var på nytt i stand til å svare på tiltale.

Returen gikk ned fra Bjørktinden over Bjørkleggen, over punkt 1206 og videre ned til vannet i Bjørkskardet. Bacehopperstien ned Bjørkskardet fant vi på vestsiden av høyde 1068. Anbefaler å treffe stien og følge denne nedover. Det er en krevende retur ned, og her og der er det hengt opp kjetting for å holde seg fast i. Det er bratt og man må stole på kjettingene, spesielt når det var bløtt og jørmete nedover stien som i dag.

Omsider kom vi ned til ei "Stikk - ut" postkasse. Samlet sett er nok denne stikk-ut postkassen Norges styggeste stikk ut post. Gav ingen ting og videre sti nedover er kronglete den også i tett skog. Hit anbefaler jeg ingen å ta med seg familien på en søndagstur.....når man vet hva området ellers har å by på!!

Omsider....etter godt og vel 12 timer på tur kom vi ned til p-plassen ved veien. Her hadde vi plassert ut en sykkel på forhånd, og Ola hadde allerede returnert fra startutgangspunktet med bilen da vi kom ned godt mettet etter 1000 høydemetermeter kronglesti.

Konklusjon: Fantastisk spennende tur med mye innsats i spektakulær natur.

HP oppi lia langs Fløtaelva.
Like ved fortoppen på Ågottind.
Ågottind og Bjørktind.
Der klyves og kravles.
En såkalt fjellselfie!
Ned ryggen fra Ågottinden.
Pauli
Parti på ryggen opp til Bjørktinden.
Deler av traversen sett fra Bjørktinden.
Parti fra sti ned Bjørkskardet.
Ågottind. Foto tatt fra Eikesdalsvatnet.
Start date 16.08.2016 07:49
End date 16.08.2016 20:23

Luftig.

Written by BjørnF 29.08.2019 10:12

Litt av en tur. Filmen er ikke enkel å se på for oss amatører, så fryktelig skummelt ut!

Sv: Luftig.

Written by ArntO 29.08.2019 10:29

Luftig ja. Widescreen opptak gjør nok at eggen ser noe brattere ut enn den reelt er, men jeg syntes turen er så krevende at tau er påkrevd noen partier om er "høyderedd" som meg. Men ikke vanskeligere enn at de fleste kan klare det teknisk sett.

Nesset ruler !

Written by MonaK 21.08.2016 18:21

Takk for at dere deler denne opplevelsen med oss vanlige dødelige. Fantastiske bilder også! Hørte noen hadde revet ned skiltet til denne stikkut-posten for ikke så lenge siden. En bekjent mista hunden sin på stikkut-tur der i sommer. Den skled visst utfor et sted. Så du er vel inne på noe med dine vurderinger av stedet som stikk-ut mål...

For en tur!

Written by Øyvindbr 17.08.2016 11:58

Min favorittdel av Møre og Romsdal uten tvil! Nydelige fjell, vakre Eikesdalsvatnet og lite inngrep i forhold til områdene rundt selve Romsdalen hvor kraftlinjene tar seg synlig godt til rette i landskapet. Og Ågottinden har fra tid til annen streifet mine tanker, mulig jeg er like fascinert av den som av Juratinden. :)

Sv: For en tur!

Written by ArntO 17.08.2016 17:08

Utrolig flott område ja Øyvindbr. Anbefaler turen. Lange bratte bakker venter....:-)