Kort Østfoldhelg (13.08.2016)

Visits of other PBEs Viktjernhøgda parkering (160m) 13.08.2016

SLAVASSHØGDA

Den beskjedne fylkestoppen Slavasshøgda
Yr meldte endelig bra vær, men med noen små regnbyer midt på dagen, og vi hadde to dager og 5 topper på å bli ferdig med Østfold. Satte vekkerklokken på 06.00 og pakket bilen fredag kveld. 07:30 lørdag morgen kjørte vi til Ørje, så opp RV 21 i retning Rømskog og nesten til Karsby, der starter en grusvei med bom. Parkerte bobilen i krysset og syklet innover grusveien, passerte forbi et vann og så en rød hytte på høyre side. Syklet videre til vi kom til en "grønn" parkeringslomme med en bikube på.
Den parkeringslommen med bikube på. Her går det inn en "traktorvei"
Der starter en dårlig traktorvei, som vi fulgte et lite stykke oppover, før vi skar oppover heia. Vanskelig å gå fort her for det var blåbær så store som druer, som vi ikke klarte å la vær å spise og spise og da går det sent oppover. Kort pause på fylkestoppen/kommunetoppen til Rømskog: SLAVASSHØGDA. På vei ned kunne vi nesten ta på et utrolig tamt ekorn.
Høyeste av de to Viktjernhøgene
VIKTJERNHØGDA
Nede ved bien, bar det videre mot Skjønhaug og tok RV22 til Heiås og tok mot Torp etter kirken på Båstad. Kjørte inn til Måkestad gård og parkerte i krysset etter infotavlen der.
Her starter stien opp.
Gikk rett over jordet på en rett traktorvei med mengder av flotte sommerfugler. Fulgte så stien som gikk under og ved siden av strømledningene oppover til et vann. tok da en sti til venstre og fulgte denne helt opp til postkassen på toppen av VIKTJERNHØGDA 332 moh. Her var det hele 4 bøker i kassen. Gikk så videre opp til nabotoppen med tårnet på VIKTJERNHØGDA 330 moh.
Tårnet på Viktjernhøgda 330 moh.

Skrev oss i bok på veggen der også og mens vi spiste litt, kom Liv på at vi glemte å ta bilde av den høyeste toppen. På vei ned igjen, gikk vi derfor oppom den igjen og tok bildet.

Tårnet på toppen av Nordre Stange varde

NORDRE STANGE VARDE
Siden vi ikke hadde fått noe regnbyer og dette gikk radig, var vi enige om å gå en topp til i dag og kjørte E18 og tok av mot Lundeby. Videre mot Svarverudveien, under E18 og til den P-merka parkeringen. Satte bilen her og kasta oss på syklene. Syklet innover ca 4,5 km langs de fine vannene og inn til rastepalssen med 3 benker. Der gikk en grusvei batt opp til venstre. Satte fra oss syklene og gikk oppover veien her, da kom regnet. Fortsatte oppover til vi passerte en campingvog der det satt 2 menn. Gikk videre til der den blåmerka stien skal starte i følge kartet, men fant den ikke. Gikk tilbake og spurte mennene om veien.
NB: Når du har passert campingvognen og et lite vann på venstre side, kommer du til et sted der veien gjør en brå og stor venstre sving og rett etterpå er det ofte er litt vått i veien i en dump. Rett etter det våte partiet, starter den overmerka blåstien på høyre side. Nå var vi veldig våte og våtere ble vi innover i myrdragene og regnet. Inne ved tårnet, på NORDRE STANGE VARDE vred vi sokker og tømte sko og klatret opp i tårnet. Nå var solen kommet frem og vi spiste i solen. Men akk så våte og kalde, så full fart ned igjen til veien, ny vridning av sokker og sko før vi syklet fort ned til til bilen. Da vi var nede ved bilen, stod plutselig elgen der og kikket på oss. Overnattet i bilen her.

Spydeberg varde sør

SPYDEBERG VARDE
Dagen etter tok vi det veldig med ro, Liv slet med å komme i gang. Vi skjønte at vi ikke ble ferdig med Østfold likevel, da vi i går kveld hadde sagt ja til å hente en barnesykkel i Fredrikstad. Kjørte ned på E18 igjen og tok av mot Spydeberg, så RV122 i retning Skipstvedt, før vi etter noen km tok av mot Mørk. Kjørte til sagbruket ved Mørkveien og parkerte der. Vurderte å sykle, og det kunne vi ha gjort, men Liv kjente at sykling var ikke en øvelse hun gjorde hver dag, så vi gikk opp den fine skogsbilveien til parkeringsplassen og traktorveien videre, krøp under et "nedramla" tre og gikk videre. Mye høy vegitasjon stedvis på traktorveien og på stien etterpå. Vi gikk litt feil og havnet på venstre siden av myren, fordi vi fulgte den beste veien/stien videre. Gå rett frem der det er en stein, som er trekanta i form og kan se ut som en merkestein, i høyre veikant, ikke ta venstre der vi gikk. Her starter en god sti som går opp til hytten. Ny trapp opp på slutten. Ved hytten stopper alle stier. Vi gikk bak hytten og fant noen dyretråkk her og der inni mellom de høye blåbærbuskene og de nesten usynlige små, våte hullene inni mellom. Fant "tårnet" på SPYDEBERG VARDE SØR, det er jammen ikke mye tårn lenger nei. Spiste litt men fluene plaget Kristen så mye at oppholdet ble kort. På vei ned igjen gikk vi oppom nordtoppen før vi gikk helt ned igjen. Jammen mye sommerfugler i Østfold i år, det fløy gule, hvite og andre med fine farger over alt.
Nå har vi bare Dansefjella igjen, håpte på å kanskje rekke det dersom det gikk fort i Fredrikstad, men da vi kjørte nordover igjen, sto køen bom oppover. Oslofjordtunellen var stengt pga en lastebil og vi måtte kjøre om Oslo og Kristen skal som vanlig opp 04.45 mandag morgen for å dra på jobb. Ja, ja vi tar Danserfjella en annen gang. Dumt men....