Svartdalspigger (11.08.2016)  4

Store Svartdalspiggen (2,174m) 11.08.2016
Visits of other PBEs Gjende (984m) 11.08.2016
Gjendebu (990m) 11.08.2016
Jeg og Sunniva på Svartdalsoksle.
På Store Svartdalspiggen.
På Nørdre Svartdalspiggen med litt av Store borte i tåka.

Sunniva, Andreas, Espen og Vega var kule og blei med på tur til Svartdalspiggene. Vi tok Gjendebåten inn til Gjendebu og hadde en liten pause på hytta før vi gikk.
Først gikk vi over mange elver og bekker, og så møtte vi kuene som pappa sa var så skumle. De var egentlig bare nysgjerrige og snille.
Etterpå gikk vi opp mange bakker og snart kom vi til nysnøen. Det hadde snødd slik at det var nesten litt som om høsten.

Lenger oppe blei det mer og mer snø. Det var ganske fint vær, men også noen skyer. Vi kunne ikke se toppen hele tiden.

Men så var det sånn at vi hadde billett med båten ut igjen og ingen ting til å sove med, så pappe begynte å blit litt engstelig for å ikke rekke båten.

For at jeg skulle rekke de to toppene jeg manglet, gikk jeg og pappa litt i forveien på slutten siden det er ganske langt fra den første til den andre toppen.

Vi fortet oss litt, men det var glatt og mye snø og litt berg og dalbane mellom den første og andre toppen. Mest var det også tåke, men vi fikk bittelitt utsikt på toppen.

Etter å ha vært på begge toppene møtte vi to stykker på vei oppover og spurte om de hadde sett en voksen, to barn og en hund, og det hadde de, litt nedenfor. Vi skyndte oss og fikk øye på de andre. De hadde funnet en lun plass og laget pølser. Vi var kjempeheldige, for vi fikk varme pølser. Wow. Tusen takk!

Så skulle vi forte oss ned igjen for å rekke båten, men det var ikke så lett på de glatte steinene med snø og is på. Sunniva var uheldig og slo seg, men det gikk ganske bra, men båten rakk vi ikke. Da vi skjønte det, slappet vi litt av og tok det med ro.

På Gjendebu fikk vi sove i en lavvo og leie lakenposer. Jeg var først litt engstelig fordi jeg trodde jeg skulle fryse og sånn, men det blei egentlig en ganske koselig natt. Og så kom vi til slutt hjem ganske mye seinere enn planlagt.

Tusen takk for turen Sunniva & co., selv om den ikke blei helt som planlagt.

Lavvoliv. Det var ganske kult.
Der oppe ...
Barbeint i kjølig sommergress.