Ljosåbelgen (23.03.2016)

Written by boa82 (Britt Oustad Andreassen)

Ascents Ljosåbelgen (1,948m) 23.03.2016
Sør for Ljosåbelgen (1,607m) 23.03.2016
Ljosåbelgen Vest (1,885m) 23.03.2016
Vest for Ljosåbelgen (1,859m) 23.03.2016
Utsikt øster fra Ljosåbelgen. F.h. Storronden, Vinjeronden og Rondslottet.
Utsikt nordover mot Sagtinden (Trolltinden). Dovrefjell lang bak i horisinten.

Turen startet på randoneski fra Tjønnbakken. Første etappe er fra toppen av Tjønnbakken til der løypa fra spranget til Lurven/Mysusæter krysser Ula. Dette tilsvarer litt nordøst for "Brudesløret" for den som er lokalkjent.
Etter å ha krysset Ula fortsetter turen innover vidda over det som kalles Smuibelgstjønne. Randen er den høa som nå ligger i front. Jeg valgte (dessverre) og krysse denne på et relativt høyt punkt for så å kjøre på ski ned i Ljosåa på baksiden. Deretter følges Ljosåa og Ljosbotnen videre oppover. I denne dype renna er det godt og varmt og svært lite vind.

Når terrenget etterhvert blit brattere kan det være hensiktsmessig å begynne å gå sikk-sakk. Skaret nås etterhvert og en får flott utsikt ned til Verkilsdalen. Hvis snøen er hard kan skiene tas av før toppen, men det er ikke nødvendig. Spesielt ikke hvis en velger å kjøre ned på østsiden av toppen.

På toppen er det flott usikt i alle retninger. Spesielt vil jeg trekke frem Sagtind (Trolltind) nordover som den flotteste. Som forøvrig er den mest utilgjenglige 2000 meter toppen i Rondane.

Skulle jeg ha gått turen på ny, ville jeg nok ha valgt å sikte meg inn på Ljosåe og Ljosbotnen så tidlig som mulig, både for bedre mindre værutsatt område og sparing av krefter.

Nedkjøringen fra toppen og ned til Randen er faktisk ganske morsom, og her er det heller ikke spesielt skredutsatt p.g.a. terrenget ikke overstiger 30 grader. Fra Randen og ned til Tjønnbakken siger det nedover, men det gir ingen fart eller adrenalin. En må også nesten på igjen med feller.

Uansett, fin tur!

En kan også nå toppen fra Kampen og Per Gynt hytta eller eventelt Høvringen.