Veotindene (09.07.2016)

Written by dr_oyvind (Øyvind Berild)

Ascents Nørdre Styggehøbreatinden (2,168m) 09.07.2016
Nestnørdre Veotinden (2,115m) 09.07.2016
Nørdre Veotinden (2,120m) 09.07.2016
Store Veotinden (2,240m) 09.07.2016
Skaret mellom Nørdre og Store Veotinden (2,085m) 09.07.2016
Søre Veotinden (2,267m) 09.07.2016

Bra tur med forkjølelse i kroppen som nok førte til litt lav fart, vi brukte 12 timer.

Vi valgte å gå brua fra Glitterheim og på sørsiden av elva innover fordi vi var usikker på om elva lot seg krysse. Klyvepunktet på østsiden av Nørdre Veotind var ikke lett å finne, men lett når man først fant det. Når man kommer over eggen møter man en hammer med en stor sprekk i seg. Man skal da opp den sprekken selv om det ser ut som 5-er klatring :-) Det er ingen vei hverken på høyre eller venstre side, men rett på og på venstre side er det noen få tak helt uten tegn til trafikk som er overraskende gode. Opp sprekken er langt enklere enn det ser ut som. Man kan gå rundt dette punktet men det så ytterst løst og uryddig ut. Det fristet ikke.
Neste gule trekant er mellom toppene, der gikk vi til høyre og rundt, helt oppunder topphammeren, mye løst så man må være forsiktig men helt fint.
Store gikk fint, mye snø så vi gikk breen uten tau. Søre derimot fikk oss til å tenke. Avstatsen som benyttes hadde snø på seg, og den ser meeeget bratt ut fra Store. Snø kan både være en fordel og en ulempe, alt etter kvalitet, dybde og underlag. Vi vurderte å ta den myke veien over breen og opp på østflanken av toppen. Da vi kom under toppen ble avsatsen valgt fordi den ikke så så bratt ut og det ikke var skalv på toppen. Det var bra, det skulle vise seg at breglippen på østflanken er meget stor, vi snakker husvegg! Avsatsen var grei men snøen var litt porøs og litt is under snøen. Greit opp men mer nervepirrende nedover. Så etter toppen tok vi retning mot Styggehøbreaskardet. Hele veien ned er breglippen der, alt fra 6 meter høy og 10 meter bred til noe mer udeffinert, flerdelt og skummel. Vi måtte helt ned i bunn på skardet før vi kom oss over. Det er glipe her og, men her er den mer gjenføket av snø.

Deilig å kunne gå helt fra toppen av Nørdre Styggehøbreatinden og helt ned til 1500m nede i dalen på sammenhengende snø! Dette er jo ikke hverdagskost! Vi klarte å krysse elva på vei tilbake etter mange førsøk. Punktet vi fant er rett vest for 1451-toppen. En stor rund stein på nordsiden av elva bør være lett å finne om du tar sjansen :-)