Travers av "Stamsundegga" på Vestvågøy - artig klyving (23.06.2016)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Steinetinden (509m) 23.06.2016
Visits of other PBEs Steintinden - sti fra nordøst (25m) 23.06.2016
Ringveien p-plass (25m) 23.06.2016

Det var meldt opplett utpå dagen, så jeg hadde ingen hast, der jeg tuslet oppover på stien fra lysløypa ved Stamsund. Et tråkk ledet ut til Kattberget i øst, så jeg plukket med meg denne toppen også, i håp om at skyene skulle forsvinne fra ryggen oppe på toppene i vest.

Kattberget og Mannfallet sett fra Heia (på slutten av turen.)
På Kattberget har du full oversikt over hva som skjer i Stamsund.
Gledet meg til ryggen over Mannfallet og videre; den skulle være smal og noe utsatt. Bare skyene forsvant i tide... Her: Mannfallet
Sørsiden av fjellet var preget av stupbratt terreng og utsikt mot havet.
Snart på toppen av Mannfallet; tilbakeblikk ut mot Kattberget.
Skyene letter fra Steintinden, og Ramntinden bak kan anes.
Stupbratt ned i sør.
Naturens eget magiske sky-show.
På toppen av Steintinden tok jeg meg god tid og spiste mat. Det var nå "spenningen" skulle begynne.

Jeg hadde møtt en kar underveis som ville advare meg mot å fortsette traversen etter Steintinden, da det var bratt terreng. Det var selvsagt som å helle bensin på bålet... På toppen var det malt med rødmaling rett på fjellet; "STOP" - men det var fra å fortsette direkte mot vest. Jeg visste at en stupbratt hammer stengte veien der. I stedet går man litt tilbake igjen, og her viste rødmalte piler veien bratt ned i sør, snart mer vest, før det virkelig bratnet til ned og sørover igjen. Kjetting var lagt ut her, og man passerte et noe utsatt klyvepunkt. På ca 400moh begynte tråkket straks å gå oppover igjen, tidvis meget bratt gressbakke. Tok et bilde av hammeren på Steintinden oppi lia her:

Steintinden fra toppen av Ramntinden.

Etter dette ble det lettere bort til Heia, der jeg zoomet inn mot Justadtinden i nord, hvor jeg og Chris hadde vært for noen dager siden i skyet vær:

Tok forresten et videopanorama fra Skredkollen underveis:

Gikk så heistraseen ned mot øst, men burde nok gått litt lenger, da en bedre sti går ned der. Til slutt langs lysløypa tilbake til bilen. En fin rundtur som virkelig anbefales!

På sti hele veien.

Ramnetinden

Written by SturlaS 28.06.2016 10:56

Nå har den fått riktige koordinater. :-)

Artig med fjelltraverser med klyving/klatring!

Sv: Ramnetinden

Written by Olepetter 28.06.2016 14:30

Takk! Du er jammen rask. Det var egentlig en påminnelse til meg selv, når jeg en gang kommer til å skrive rapport fra denne turen...