Nautgardstinden i fantastisk vær (11.05.2016)  6

Written by AndersNM (Anders Nygaard Mathisen) GSM

Start point Parkering ved Huldrestigen (874m)
Endpoint Parkering ved Huldrestigen (881m)
Ascents Nautgardstinden (2,258m) 11.05.2016
Austre Nautgardstinden (2,194m) 11.05.2016
Russlirundhøe (1,831m) 11.05.2016
Sørvest for Russlirundhøe (1,825m) 11.05.2016
Visits of other PBEs Hulderstigen parkering (875m) 11.05.2016

Helt fantastisk værmelding og fikk innvilget avspasering. Dermed inviterte jeg anneg på tur til Nautgardstinden. Tidlig opp og kom avgårde fra Gjøvik litt føre kl 7 og kjørte valdresflya. Tåka lå over flya, men straks vi kom nordover fikk vi klarvær (tåka på valdresflya lettet flott i løpet av dagen). Varmt i bakken og ikke tegn til snø ved parkeringen. Dermed ble det å bære ski og traske oppover lyngen i lia. Angret meg litt på at jeg ikke hadde tatt sekk som egnet seg for å bære ski.

Det gikk et godt stykke opp før vi traff på mulighet til å gå på ski, noe som ble litt kortvarig før vi igjen måtte bære et lite stykke. Så endelig kom vi inn på snøflekker som vedvarte. Ettersom det var såpass kronglete og vi anslo at tidsbruken ville bli litt vel lang ved å ta med Nubber, så satte vi kursen i retning Russlirundhø. Varmt i bakken, men et lite drag av vind gjorde godt. Fra Russlirundhø bar det i retning Austre Nautgardstinden og nå ble det for alvor varmt i bakkene opp her. Ikke et vindpust resten av dagen, og vi sto etterhvert på toppen av Nautgardstind i det tynneste vi hadde av klær - og shorts hadde ikke vært i veien denne dagen. Snøen var allerede fra morgen nede i dalsida bløt, men på toppen var det blitt litt hardt, men ikke verre enn at jeg gikk fint opp uten å ta av skia i den siste bratte kneika.

På toppen brukte vi god tid på å nyte utsikt og det fantastisk varme og flotte været. Dette er rett og slett en kremtopp. Så bar det ned igjen med flott skikjøring (med noe venting på Anne Grete - men hun har kommet seg bra i forhold til fjoråret på Kalvehøgda, og det hjelper nok med nye ski og sko). Herlige forhold, men etterhvert tendenser til å bryte og må ta det pent siste biten før man igjen måtte gå i lyngen med skia i hendene.