De grønne turene tur 5 med litt ekstra :) (01.05.2016)

Written by Slemmegutten (Tor Robert Prøven) GSM

Plankeåsen (205m) 01.05.2016
Sæteråsen (336m) 01.05.2016
Åsvannskarvene (369m) 01.05.2016

Overnatting på Slirabu hele helgen med endel regn, ble heldigvis fint vær på søndagen så jeg fikk gått turen jeg hadde planlagt :) Hadde glemt gps'n på jobben så måtte gå etter kart og litt feeling, men fant alle topp punktene jeg skulle på pluss noen til :)

Topp punktet med kløfta mellom. Kløften var for dyp og brei til og hoppe over, men gikk sti opp fra sør :)
Varden med utsikt

Startet med og gå den Grønne turen som er merket fra Parkeringen til Heisetra og oppover, det var en flott tur oppover med mye stigning. Veldig godt merket og mye tau som var hengt opp til hjelp. Toppen var delt i 2 av en kløft, klippetanga og varden var på den laveste delen av toppen, triggmerket på den høyeste delen. Gikk først og fikk klippet kortet med tanga og nøyt litt utsikt før jeg gikk over til triggmerket og tok en rast .. fra toppen så jeg bygget på neste topp jeg skulle opp på "nova". Etter rasten fulgte jeg den merkede ruten ned til grusveien hvor jeg valgte og gå til venstre istedenfor høyre.

Etter og ha fulgt veien opp noen tunge bakker kom jeg til parkeringen der stien tok av opp til Gåsåsen, eller Nova som den kalles på grunn av stjerneobservatoriet som ligger på toppen. Det gikk fin sti oppover og det var masse bygninger her oppe. Ble ikke lenge før turen gikk ned igjen til veien.

Observatoriet Nova

Nå hadde jeg egentlig tenkt og gå stien mot Holtehedde, men fant ut at jeg hadde god tid til en tur opp til Grasåsen, den så umulig ut fra den siden jeg kom men på kartet var det tegnet inn 2 traktorveier som gikk ganske greit langs toppen så satset på og komme opp :) Fulgte veien ned forbi Åsvannet hvor det så utroligt flott ut. Fant lett traktorveien som gikk oppover og tok andre vei til venstre som gikk oppå den bratteste biten. Fulgte veien helt til den ble til en sump og gikk da på siden over noen bergrabber til det var greit og brekke opp mot toppen. Dette var en veldig flott topp med god utsikt i flere retninger. Ned igjen valgte jeg og gå nordover og siktet mot en traktorveistump som jeg så på kartet... Det ble fort veldig bratt men gikk greit med hjelp av litt trær nedover. Plutselig falt jeg nesten over en elg, veit ikke hvem av oss som ble mest redd... men elgen løp hvertfal vekk fra meg :) begynte og savne gps'n da jeg trodde jeg hadde gått for langt til siden, men fant fotspor i søla som jeg fulgte og endte opp på traktorveien som gikk ned igjen til grusveien :)

Ikke helt toppen, men nesten :)
Her er traktorvei krysset hvor jeg tok til venstre når jeg gikk oppover. kom rett ned når jeg gikk returen
Åsvannet sett fra stien mot Holtehedde

Nede igjen på grusveien bar det opp igjen forbi Åsvannet og inn på Blåmerket sti mot Holtehedde. Tok av stien og gikk opp til bålplass på Sæteråsen. Videre ned igjen til stien og oppover mot Åsvannskarvene før jeg fortsatte til utkikkspunktet før toppen av Holtehedde.. her var det utrolig bra utsikt og jeg satt meg litt ned og bare nøt livet før jeg gikk videre opp til toppen av Holtehedde. fra toppen fortsatte jeg stien nedover mot Uredalen hvor jeg kom ut på grusveien.

Utsikten fra utkikkspunktet
Nytt skilt på toppen :)
Blomster langs stien ned.

Hadde fortsatt god tid igjen så valgte og gå en tur opp på Høymyrpynt også, gikk omtrent samme ruta som jeg gikk i vinter og fikk en flott utsikt mot Holtehedde og Lindevannet. Gikk raskt ned igjenn samme vei jeg hadde gått opp og fulgte grusveien nedover mot Rennesik hvor det er parkering for ski og fotturister.

Varden på toppen
Utikt fra toppen mot Lindevannet

Det ble en lang gåtur langs grusveien nedover mot Heisetra, men mye flott natur og kulturminner og se på. Jeg kom etterhvert inn på ruta fra de grønne turene igjen og fulgte merkingen gjennom skogen forbi gapahuk og Granasne gård.

Gikk forbi skilt mot Plankeåsen og valgte og gå en tur opp hit også, godt merket sti og rask tur opp og ned før jeg gikk ned til hytta igjen.

Plankeåsen

Ble en veldig flott turdag hvor høydepunktene var mange! Toppen av Granasne, toppen av Gasåsen og utkikkspunktet ved Holtehedde. Den beste delen av turen var stien fra Åsvannet opp til Holtehedde, utrolig flott tur! anbefales.