Spydeberg varde (20.04.2016)  4

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Fv242 ved Sagtun (96m)
Endpoint Fv242 ved Sagtun (96m)
Ascents Spydeberg varde sørtoppen (258m) 20.04.2016 12:55
Spydeberg varde nordtoppen (257m) 20.04.2016 13:02
Sundbyvarden (236m) 20.04.2016 13:31

Test av PB-app. Tracking accuracy: High. Distanse fra GPS: 6,8 km. Høydemeter fra GPS: 174 m.

Fra Oslo kjørte jeg til Spydeberg sentrum, hvor jeg svingte sørover på Fv122 og like etter kom inn på Fv242. Når Sagtun dukket opp på høyre side rett etter Nygård, parkerte jeg langs veien ved siden av Sagtun. Været var strålende, med lettskyet, mye sol og god temperatur.

Ruta til Spydeberg varde er meget lettgått. Jeg vandret oppover grusveien forbi Sagtun. Et skilt i starten ga klar beskjed om at her var man ikke velkommen i bil. Det er ikke langt man kommer uansett da en sliten bom sperrer veien. Dog, har man et kjøretøy som takler svært ujevnt underlag, kan man kjøre utenom bommen. Det var det tydeligvis noen som hadde gjort. Jeg langet istedet ut med egne ben. Det ble fort varmt i solsteken, så jeg brettet opp buksebeina og gikk i T-skjorte. Skogsbilveien følger man godt over halvveis, før det blir traktorvei opp til myra like sør for Spydeberg varde. Derfra går en fin, liten sti på østsiden av myra. Stien svinger etter hvert i feil retning (østover). Dette var det tydeligvis andre som også syntes ble feil, for ganske snart dukket det opp et tråkk som gikk opp en bratt bakke - i retning Spydeberg varde. Er nok sporene etter alle toppsankerne det... Bare siste bakken mot toppen gikk jeg i lyngen og utenfor noen form for sti/vei. Så dette var en meget grei skogstopp å bestige!

20.04.2016 - Høyest i Spydeberg (258).

En haug med materialer og et slags tårn dukket opp inne i skogen. Kommunetoppen i Spydeberg ble nådd etter en drøy halvtime på tur. Jeg gikk raskt videre i 2-3 minutter. Lengre var det ikke til nordtoppen, som i følge kartet kun er en halv meter høyere enn sørtoppen. Sørtoppen står oppført med 258 moh, mens nordtoppen skal være 258.5 moh. Dermed er det nordtoppen som får æren av å være rød på Peakbook-kartet. Jeg tok meg noen minutters pause på nordtoppen. Sola varmet godt. Deilig å kjenne at sommeren er på vei!

20.04.2016 - Spydeberg varde nordtoppen (258).
20.04.2016 - På Spydeberg varde nordtoppen (258). Bildet er tatt mot sørtoppen. Det lille tårnet av planker på sørtoppen kan skimtes mellom trærne litt til venstre for midten av bildet.

Tilbake gikk jeg omtrent samme vei til jeg var ved stiens start sørøst på myra, der jeg hadde forlatt traktorveien da jeg gikk oppover. Istedet for å gå samme vei helt tilbake til bilen, ville jeg ta med Sundbyvarden (236) også. Nå bushet jeg et par hundre meter i skogen til jeg nådde en ny traktorvei. Jeg så på detaljerte kart at det var massevis av traktorveier i området, og den ene skulle gå nesten rett over toppen av Sundbyvarden. Og det gjorde den... Traktorveien var behagelig å gå på med lite stein og mykt underlag. Tørr og fin var den også, så fjellstøvlene i lær var "overkill" egentlig. Jeg kunne ha holdt meg tørr med joggesko i dag.

Dagens "feteste" utsikt fikk jeg definitivt på Sundbyvarden (236). Takket være et stort hogstfelt var det fri sikt østover. Fra høyeste punkt fulgte jeg traktorveien videre sørøstover til jeg kom ned på en grusvei, som ledet meg bort på skogsbilveien jeg hadde gått da jeg gikk oppover. Nå duret jeg på med korte joggeetapper innimellom. Snaut 2 timer etter start var jeg ved bilen igjen. En fin og meget lettgått tur i nydelig aprilvær.

20.04.2016 - Utsikt østover fra Sundbyvarden (236).