Gråvola (1061 MOH FRA SAVALEN) (27.03.2016)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point SAVALEN (739m)
Ascents Gråvola (1,061m) 27.03.2016

GRÅVOLA 1061 MOH

Etter påskeferien i Vestfold med bestigning av Utsikten, kjørte jeg innom Savalen også på returen. Parkerte ved skiheisene på Savalen. Jeg fulgte den oppkjørte løypa langs veien mot Kvikndølstjørna. Jeg overså det andre skiltet mot Gråvola, og havnet på en del scooterløyper i sikk sakk oppom tjønna. Men det går scooterløype helt til toppen av Gråvola. Fortsatte opp til Kvikndølåsen, og gikk forbi den store kvilesteinen oppå snaufjellet. Jeg fant også en geocache på denne turen. Det begynner å bli lite snø oppå fjellet nå. Det var mange skispor på toppen, men jeg kom opp til toppen kl 1730 så nå var det tomt for folk. Uværet som kom drivende fra Østlandet bommet på Savalen.

Blåmerket sti mot Kvikndølåsen
Oppover mot Kvikndølåsen
Skiftende skydekke over Savalen
Uværet fra Østlandet bommet på Savalen
Varden på Gråvola er høyeste punkt, trigpunktet ligger ni meter bortom
Trigpunktet på Gråvola

Trigpunktet ligger på 1061 moh, så varden må vel være litt høyere?