Tenerife - Dag 4: Roque de Los Almendros og El Sombrero (18.11.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Parque Natural de la Corona Forestal (2,100m)
Endpoint Parque Natural de la Corona Forestal (2,100m)
Ascents El Sombrero (2,531m) 25.11.2015
Montaña Mostaza (2,244m) 25.11.2015
Roque de los Almendros (2,524m) 25.11.2015

Dagen etter bestigningen av Teide gikk turen nok en gang fra Puerto de la Cruz og opp til Teide-platået. Jeg var blitt ganske godt kjent med disse 2400 høydemeterene og sikkert like mange svinger. Og siden motoren på Hyundai'en var hakket vassere enn de andre bilene, lastebilene og bussene som snirklet seg opp Orotava-dalen var jeg sjef..

Denne gangen var jeg alene. Anne ville ha en by dag og da benyttet jeg anledningen til å se nærmere på Roque de los Almendros og El Sombrero. På kartet var det inntegnet sti til Almendros så jeg hadde alle ambisjoner om å gjøre dette på lovlig vis.

Roque de los Almendros (venstre) og El Sombrero sett fra bilveien. Jeg gikk opp på baksiden.

Roque de los Almendros

Og jeg fant etter hvert stien, 0,6km sørøst for avkjøringen mot Las Lajas. Stien var umerket, og etter en stund forstod jeg at denne stien gikk ikke til topps, men nede i skogen mot øst, langt unna kanten på krateret. Så da gikk jeg off-trail og satte kursen mot det jeg mente var Almendros. Det viste seg derimot å være 2471-toppen øst for Almendros. Herfra var det umulig å følge ryggen videre, så jeg måtte litt ned på sørsiden. Her fant jeg en vardet sti som jeg fulgte. Jeg antok jeg var "innafor" mht til ferdsel i nasjonalparken. Hvis myndighetene ikke ville ha tråkk her burde de i det minste fjerne vardene eller sette opp flere prohibidado-skilt.

Roque de los Almendros - som jeg akkurat her trodde var El Sombrero...

Jeg forstod ikke helt hvordan jeg skulle komme meg opp de bratte klippene på Almendros, men plutselig åpenbarte veien seg foran meg - til og med vardet. Det var superlett klyving før jeg kunne stå på toppen og skue mot Teide og det vakre landskapet rundt fjellet.

Utsikt mot Teide fra Roque de los Almendros

El Sombrero

Jeg fulgte samme ruten ned og fortsatte langs vardet sti mot Sombrero. Igjen lurte jeg på hvordan i alle dager jeg skulle komme meg opp der, men den varde-stien tok meg rett opp til toppen. Det var ikke en gang nødvendig å bruke hendene. Jeg var en glad laks da jeg stod på toppen. For meg var Sombrero helt klart det nest kuleste fjellet på hele øya.

Jeg fulgte stien tilbake til passet mellom Almendros og Sombrero og deretter en annen sti som gikk langs Almendros til jeg mistet den et stykke nede i skogen. Siste biten tilbake til bilveien gikk off-trail.

GPS-tracks fra turen

Montaña Mostaza

På vei ned fra platået stakk jeg oppom Mostaza, hovedsaklig fordi jeg klarte ikke helt å beregne hvor mange høydemeter det var opp der. Plakaten informerte meg at det var ikke lov å gå her på onsdager og fredager mellom 7 og 14, og da klokken var 14:10 var jeg soleklart innafor.

Det var soleklart at dette ikke var en pf100 topp, men hvor mye under? Jeg beregnet at PF er ca. 74m. Det var forsåvidt en søt liten topp, vel verdt turen. Og ikke minst - fin utsikt mot Teide...

Panoramautsikt fra Montaña Mostaza

Til Puerto de la Cruz

På kartet er Puerto de la Cruz en liten by, men den ser ikke så liten ut sett ovenfra...

Puerto de la Cruz

På vei ned dalen kom jeg også over denne morsomme steinformasjonen:

Et morsomt stykke natur...

I Puerto de la Cruz traff jeg en fornøyd Anne og vi tok en liten promenadetur i vår bydel...