Elghøgde (20.11.2015)

Written by Osten (Olav Østerås) GSM

Start point Saupeset (562m)
Endpoint Elghøgde/retur (1,066m)
Ascents Elghøgde (1,066m) 20.11.2015

Det var så fint vær denne dagen at jeg parkerte ved bommen og gikk oppover til Saupeset. Kom opp til parkeringsplassen øverst på Saupeset med flott utsikt utover Rukkedalen. Derfra fulgte jeg skiltinga til flystyrten fra 17. september 1944 da et engelsk fly havarerte ved Synningen. Bratt oppover i skogen. Masse harespor og elgspor øverst før sittegruppa. En del forvridde flydeler her og der. Etter å ha sett meg om her, gikk jeg videre stien til Fisketjønn. Den er blåmerka. Etter hvert skjønte jeg at jeg kom litt feil ut i forhold til Elghøgde og tok ut GPS kurs mot vestre enden av Damtjern og så videre innover mot Elghøgde. Litt kronlete, men fint terreng og masse ferske elgespor. Elghøgde sto til navnet. Overraskende fin topp med god utsikt. Gikk innover i 5-10 cm puddersnø og 10 minusgrader. Sol. Det var bare meg, harene, revene og elgene som var ute i dag.