Skopen & Vasstinden (28.10.2015)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Langdalen (200m)
Ascents Anderskarshaugen (633m) 28.10.2015
Øvre Måshaugen (562m) 28.10.2015
Skopen (835m) 28.10.2015
Vasstinden (820m) 28.10.2015

- Fin runde i Vistdal.

Utsikt nordover fra Skopen.

På nok en fin høstdag tok vi turen til Vistdal. Et skydekke lå over distriktet fra morgenen av, men skykanten trakk sørover og ga plass for sola etterhvert som vi kjørte innover.
Tok bomveien innover Langdalen (mot Måsvassbu). Etter drøye to kilometer var det skilta til Liasetra og Anderskardet på høyre side av veien. Parkeringslomme på venstre side av veien.
Sola varma godt da vi etter kort tid kom opp til Liasetra. Her fulgte vi myrete terreng via den karakteristiske Måshaugen og etterpå i retning Skopen. Ei tydelig grasstripe skar opp skogen. I denne stripa brakte et sauetråkk oss effektivt opp lia. Etter å ha passert et lite tjern og en fortopp sto vi på toppen av Skopen. Vi fant le for ei matpause rett øst for toppen. Flott utsikt, ikke minst ned mot Anderskardvatnet. Ryggen videre mot Vasstinden var lettgått, noen bratte partier. Nede i skaret fant vi en sti som var tydelig et godt stykke oppover, og etter kort tid sto vi på toppen av Vasstinden.
Returen la vi østover langs diverse sauetråkk inntil vi nådde kanten/skogen mot Anderskardet. Her fant vi en tydelig sti som brakte oss ned i skaret, og videre opp på Anderskarshaugen. Frampå kanten var det flott utsikt over Vistdal. Et skilt fortalte oss hvor vi var, og vi fulgte så sauetråkk ned til elva som renner ut fra vatnet. På andre sida av elva fant vi den merka stien tilbake til Liasetra. Herifra gikk det kjapt ned til bilen.

En runde som kan anbefales.

Mot Anderskardet og fjellryggen østfor Vistdal med Sandnebba og Kaldberget.