Jønshorn (12.09.2015)  6

Written by maskinist76

Ascents Jønshornet (1,419m) 12.09.2015
Rametinden (1,198m) 12.09.2015

En flott rundtur over Rametinden, Jønshorn, Molladalsrenna, Molladalen.
Dette er en krevende tur da den er lang bratt og luftig, men samtidig er den er kanskje enklere en de fleste tror. Man bør beregne en hel dag til denne turen da man på en slik tur må ta seg tid til å nyte omgivelsene.
Turen stiger bratt opp gjennom skogen opp til Gamlestølen, herfra følger man ryggen oppover til Rametinden. På Rametinden er det fint og ta seg en pause og nyte utsikten både mot Jønshornet og utover mot Sula og Ålesund. Fra Rametinden går man et par hundre meter ned i en renne før det stiger bratt oppover mot toppen, oppover her er det litt enkel klyving som skal til. Oppe på selve toppen er det liten plass og ikke plass til så alt for mange personer, men på en hylle rett under er det god plass.
Herfra gikk turen nedover til Jønshornrenna, for å komme bort til renna må man forsere en liten egg bortover. Her er det noen luftige partier som må forseres edten ved å fure på rumpe eller å snu seg å klyve ned. Ned selve renna er det god sti selv om det er veldig bratt nedover, men det er mye løs stein så vær obs på steinsprang!! Nyt forøvrig den herlige utsikten du har her ned mot Molladalen.
Molladalen krever et stopp for å nyte utsikten og ta et bad for dem som er ekstra tøffe. Så er det noen flotte kilometer igjen nedover fra Molladalen til parkeringspalssen.