Vassdalsfjellet (13.08.2015)  4

Written by trollheim1 (Hallvard)

Start point Vinddøldalen, Pebua
Endpoint Vinddøldalen, Pebua
Ascents Vassdalsfjellet (1,204m) 13.08.2015
Vassdalsfjellet N (1,182m) 13.08.2015

Etter en fantastisk tur over Trollhøttaraversen, gikk turen videre til Vinddøldalen pr bil. Parkerte på Pebua, og syklet i fint og varmt kveldsvær ca 7-8 km til Kløftsæterøyan der teltet ble reist og en bedre middag inntatt (Real Kebabgryte). Neste dag var været fortsatt like fint, bare enda varmere. Gikk inn Fagerlidalen fra sti/veikrysset etter en noe utydelig sti som ble borte etter 6-700 meter. Fulgte dalen ca 3 km innover, før jeg tok ganske rett opp til nord-toppen. Bjørkeskog ispedd mosegrodd ur tar tid å forsere. Gikk rettt på varden, og videre til hovedtoppen. Lengre lunsj i finværet, med fin utsikt mot "nebbene" og "høttene" i vest. Rett vest ned fra hovedtoppen til dalbunnen. En del bjørk her også, men ikke på langt nær så mye som under oppturen. Fin dal, som trolig er enklest å ferdes i på vinteren grunnet mye myr. Retur i dalen samme vei. 5 timer totalt