Vivakulen - på ski fra bilen! (25.07.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Styggevatnet (1,140m)
Endpoint Styggevatnet (1,140m)
Ascents Vivakulen (1,696m) 25.07.2015

I dag skulle Anne være guide på Nigardsbreen for et søskenbarn og hans fru. Vi fant ut at vi skulle ikke dra med Karma opp på breen så da ble det rom for en topptur for meg og Karma. Anne kunne fortelle at det var skiføre på Vivakulen, og da var det ikke særlig tvil om hvor jeg skulle i dag...

Karma - klar for skitur på Vivakulen

På vei opp mot Styggevatnet så Vivakulen ut som alt annet enn en skitopp men da jeg kom til parkeringsplassen så jeg at hele øst- og nordsiden var snødekt. Her var det bare å spenne på seg skia og nyte sola. Den har ikke vist seg så altfor ofte i år...

På vei opp fra Styggevatnet

Styggevatnet - som normalt er alt annet enn stygt - var faktisk ganske stygt etter nedtappingen pga. vedlikeholdsarbeidet på demningen. Det ser dårlig ut for kajakksesongen der oppe i år!

Men - jeg gadd ikke bry meg mer om det når nye fjell og tinder dukket opp i horisonten dess høyere vi kom. Du verden, så vakker Breheimen er! Og du verden, så kjekt det var å være på skitur igjen!

Far og ... kremt ... datter på vei til Vivakulen

Etter hvert dukket selve Vivakulen opp. Det var ikke en veldig lang skitur og jeg hadde vel egentlig tenkt å besøke Austdalsnuten også. Den var jo bare 4km borti gata...

Vivakulen dukker opp

Men Karma gikk gjennom snøen da vi passerte 1500 moh, og jeg var usikker på hvor bra eller dårlig den skarpe solrefleksjonen fra snøen var for øynene hennes så jeg bestemte meg for å være fornøyd med Vivakulen.

På vei til toppunktet

På toppen nøt jeg lunchen (lefse) mens jeg tok horisonten i øyensyn. Karma var opptatt med toppsnopet sitt og ignorerte meg fullstendig der jeg satt og ramset opp Tverrådalskyrkja, Rivenoskulen, Jostedalsbreen, Hurrungane, osv.

Karma på Vivakulen

Etter lunch var det bare å sette kursen nedover. Som ventet lugget det noe forferdelig, og jeg fortjente vel ikke bedre etter å ha slurvet systematisk med preppingen i hele vinter. Men kjekt var det for det. Det var akkurat rette kombinasjonen av sug og bratthet som gjorde at jeg fikk kjørt noen ordentlige telemarksløyfer med smale ski uten stålkanter (hundeski).

Da vi kom tilbake til bilen kjørte jeg inn til parkeringsplassen til Nigardsbreen hvor det MYLDRET av turister. På en måte er det veldig kjekt at så mange kommer for å se naturen vår. På den andre siden....

Nigardsbreen

Jeg hadde tenkt å gå Anne og de andre i møte, men fikk beskjed av Anne at de var langt oppe på breen, så det ville bli lenge å vente. Da bestemte jeg meg for å dra på ny tur - til Holmevassnosi (1653m) fra Vetlestølsdalen.