Torr Alvie (28.06.2015)  4

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Dalraddy Holiday park (240m)
Endpoint Samme (240m)
Ascents Torr Alvie (358m) 28.06.2015

Torr Alvie

Jentene og Besta/Besten ville gå en en liten tur denne søndagen og da foreslo jeg Torr Alvie. Denne skogkledde knausen, med et stort monument på toppen, hadde vi sett fra Ord Ban noen dager tidligere og virket som et greit turmål. Vi parkerte ved Dalraddy Holiday park og fulgte asfaltvei mot Kinrara 500 meter før vi tok av opp mot venstre på traktorvei. Denne ledet til et inngjerdet beite for sauer, men med mulighet for å passere gjennom port. Videre fulgte vi kanten rundt til toppen av beitet hvor vi fant en ny traktorvei som førte helt til topps.

På vei inn den private veien mot Kinrara.
Så kom en kraftig regnbyge!
Sol og flott da vi passerte beitet.

På veien opp stakk vi også innom Waterloo Cairn, et minnesmerke fra nevnte slag. Været var svært varierende. Det ene øyeblikket var det sol og varmt og det neste regnet det kraftig. Heldigvis gav det seg med et par byger. Vi nådde toppen, spiste lunsj og børstet (for første gang i løpet denne ferien) flått av oss. Og det var mange! Lunsjen ble derfor raskt utført og vi returnerte samme vei ned igjen.
En fin 5 km tur på god traktorvei til en sannsynligvis lite besøkt topp.

Flott turterreng!
Nesten nede til beitet igjen.
Toppen av Torr Alvie, 358 moh. Duke of Gordon monument.