Høgtunga og Storådalshøe (17.07.2015)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Høgtunga (1,676m) 17.07.2015
Sjugurdtinden (1,305m) 17.07.2015
Sjugurdtinden vest (1,490m) 17.07.2015
Storådalshøe (1,888m) 17.07.2015
Videopanorama fra Storådalshø:

Våkna tidlig i sovesalen på Memurubu, og kjente gårsdagens seine og lange kveldstur godt i beina. Men båten til Gjendebu gikk først i 10-tida! Innen den tid kunne jeg rekke å nå toppen av Høgtunga. Riktignok ble det litt lengre tur fra Memurubu, enn fra Gjendebu, men været var også skjønt. Jeg sto opp og spiste en rask frokost utenfor t-hytta, og la i vei langs stien sør for Muru innover Memurudalen:

Sjugurdtinden tar seg bedre ut nede fra Memurudalen, men her ser man ikke toppunktet.

Etter en times tid svingte stien mot SV og oppover, og jeg fikk se dagens to mål:

Storådalshøe sees til høyre i bildet. Men toppene til venstre viste seg ikke å være Høgtunga, da denne lå skjult bak disse.

Omtrent øst for Øvertjønne tok jeg av fra t-stien. Følte meg ikke helt sikker i navigasjonen etter utskriften av kartet - savnet gps-en svært, må jeg si. Her var det småkupert terreng også, men det gikk helt greit, skulle det vise seg.

Ved foten av Høgtunga. Vannet til høyre i bildet bekreftet at jeg var ved rett topp i følge kartet.
3:15 hadde jeg brukt til toppen av Høgtunga. Skulle jeg ventet på båten til Gjendebu, hadde jeg vært framme ved Gjendebu først nå! Ser mot Storådalshøe, et par km mot NV.

Tar med noen bilder av den flotte utsikten også:

Ble noe tom for krefter opp mot Storådalshøe, og tok en lang rast i sola 100 meter under toppen. Jeg har begynt å bruke måltidserstatninger som supplement på turer, og det fungerer utmerket. 80g pulver blandes ut med en snau halv liter vann. Så sant jeg ikke spiser noe søtt like før drikken inntas, så smaker det like godt og fyldig som en milkshake på MacDonalds, og metter godt også. I tillegg skal retten inneholde alle nødvendige næringsstoffer og mineraler og proteiner og fiber som kroppen trenger; tilsvarende et vanlig måltid.

Fra toppen var det særlig Semeltinden som gjorde inntrykk!

Tok et videopanorama, nå som været var så bra (se øverst.) Så fulgte jeg lett snøen og ryggen østover, og unngikk et par småbratte parti i sørflanken. Passet på å komme sør for Stongtjønnet, hvorfra det utgikk en heftig og bred bekk/elv, som jeg nødig ville ta meg over.

Sjugurdtinden - igjen!
Sjekket båttidene fra Memurubu, og så at det var rundt 3 timer til neste avgang. Da ville det bli lang ventetid, om jeg gikk rett ned i Memurudalen. Dessuten var det noen flomstore bekker som kunne bli utfordrende. Derfor holdt jeg høyden østover, krysset mitt eget trackspor, og kom snart inn på t-stien opp mot Sjugurdtinden. Dermed ble både denne og østtoppen besøkt i dag også, og ventetiden nede ved Memurubu ble kun 30 minutter.

Mobilen gikk strømtom, og tracket stopper på Sjugurdtinden...