Kveldstur til Vålåsjøberget (29.05.2015)  4

Written by waaktaar (Kalle)

Ascents Fjellmillopiggen (1,140m) 29.05.2015
Vålåsjøberget (1,141m) 29.05.2015
Visits of other PBEs Vestre Gråhaugen p-lomme (830m) 29.05.2015
Fra Vålåsjøberget mot Rondane

Tor-Even ble med på en kveldstur til en semi-obskur topp i Rondanes forgård, mot skyss til hytta på Raphamn i etterkant. Etter mye om og men fikk vi parkert på det som på peakbook er registrert som Vestre Gårhaugen p-lomme, men som per i dag må kunne klassifiseres som en fullverdig parkeringsplass - minst plass til 15 biler der.

Tuslet i strålende vær opp til toppen av hyttefeltet, før vi etter hvert skar opp på "ryggen". På grunn av mye snø, var det vanskelig å se den bebudede stien her. Litt rotete å gå, med mye opp og ned og en til to bratte skrenter som måtte omgås. En av disse viste seg å være litt potensiell buldremoro, selv om steinen ikke akkurat hadde suveren friksjon. Tor-Even prøvde seg litt, mens jeg sto å så på med vond skulder. Videre - og til slutt sto vi da på toppen, som hadde fin utsikt til Rondane. Returen la vi på vest-siden av Klufttjønne og ned ryggen mer eller mindre samme vei.

På veien tilbake fikk vi brått øye på en liten bu som klamret seg til en hylle rett under 976-punktet ved hyttefeltet. Fascinerende plassering. Tok en kikk inn, da den sto åpen. Er man under 170 lang og mindre enn 45 bred går det faktisk an å ta seg en dupp på den lille brisken her inne. Et kjapt google-søk i etterkant viste at det var Mysusæter-legenden Jørgen Letrud som i satte opp denne for en del år siden.

Turen hjem foregikk begivenhetsfritt.