Turstiprosjektet: Øyrahornet - omlegging av sti (19.05.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Øyrahaugen (25m)
Endpoint Øyrahaugen (25m)
Ascents Øyrahornet (417m) 19.05.2015
Visits of other PBEs Tursti Øyrahornet (25m) 19.05.2015

Den opprinnelige planen var at ruta til Øyrahornet skulle gå fra grusveien mellom Tjørvåg og Sandvikskaret, men pga. en grunneier som var SVÆRT SKEPTISK over at noen skulle ferdes så vidt innom hans utmark så kikket vi på plan B. Grunneieren på sørsiden av Øyraelva var imidlertid SVÆRT POSITIV til at folk kom seg i fjellet og lot oss merke den gamle stien som gikk langs elva.

Denne stien var bare inntakt opp til brønnhuset. Strekningen opp til den gamle demningen er nå ryddet (noe plukk gjenstår) og hele ruta fra Øyrahaugen til Øyrahornet er nå stikket. 51 stikker, for å være nøyaktig.

Den nye ruten - fra Øyrahaugen til Øyrahornet

Rett sør for Coop'en på Tjørvåg svinger man opp mot Øyrahaugen (skiltet). Stien følger traktorveien i begynnelsen, men tar av mot elva etter bare noen få meter.

Stien mot Øyrahornet begynner her

Det er ganske idyllisk langs elven i nedre del. Jeg skal bruke noen flere timer på å legge stein i de våte partiene, samt finklippe stien opp mot demningen. Resten av ruten opp til toppen er ganske brukbar.

Rydding av ny sti langs demningen. Det blir fort bedre når folk begynner å gå her...

Nesten øverst hadde det vært helt supert med en benk. Tenk å sitte her og nyte matpakka!

Fantastisk utsiktsplass nesten ved toppen

Og til slutte en takk til min gode hjelper Karma som har bidratt med napping av røtter fra stien. Godisen i dag var vel fortjent...