Uteovernatting (21.04.2011)  5

Ascents Brudalåsen (191m) 21.04.2011
Gravtjennåsen (191m) 21.04.2011

På ukjente trakter i Porsgrunn

Etter forslag fra Pål ble vi enige om å få til en uteovernatting denne påska. Jeg hadde ikke tatt med meg nevneverdig turutstyr, men fikk lånt meg en slags sovepose og liggeunderlag og var klar halv åtte torsdags kveld.

Vi kjørte veien mot Bjønnes og parkerte rett før Ramberg, inn på en avkjørsel mot venstre. Vi fulgte en grusvei og kom opp til en gammel demning (Bjønnesmyrdammen). Videre fulgte vi et gjørmete tråkk etter en skogsmaskin. Vi dreide så til venstre og trasket gjennom haugevis med rask etter hogst før vi omsider dukket inn i gammelskogen opp dalen mot Gravtjernet.

Like før Gravtjernet dreide vi til høyre og ga oss i kast med selve toppstøtet mot Gravtjernåsen. Avstandene og høydeforskjellene er ikke store her ut ved disse kystkollene, men terreng og vegetasjon er jammen uveisomt og det koster både svette og tid å flytte seg små avstander. Etter å gått i sikksakk rundt steinblokker, dype steinsprekker og forsert et par tverrgående renner, var vi omsider på Gravtjernåsens topplatå.

Det var disig og delvis tåkete og lite utsikt, men en ildrød sol tittet gjennom disen og skapte en spesiell stemning før solnedgang. Etter å ha funnet det vi mente måtte være høyeste punkt, ville Pål gjerne fortsette mot Burdalåsen for å overnatte der. Den var markert som utsiktspunkt på kartet, og vill forhåpentligvis by på et langt flottere panorama dagen etter.

Trolsk og atter trolsk

Vi gikk litt mot nordvest og tok oss bratt ned i ei kløft/dal nord for toppen. Her var det urskog, og fuktig tåke hang i lufta. Overalt vokste myk grønn mose tykt og over oss hange klippene truende med overheng som knapt virket å henge fast. I bunn av kløften lå digre mosegrodde steinblokker som var løsnet i en annen tid.

Vi skyndte oss videre mot Brudalåsen for å få litt tid til hogst og fyring før det mørknet. Vi var flinke og fikk sopet i hop en anselig haug med ved og snart hadde Pål et livlig bål i gang.

Det blei noen timer med godteri, fyring og bålprat, akkompagnert av stadige tåkelurer ute på fjorden, før vi krøp i posen litt over midnatt.

Vi våknet til en varm aprilmorgen og etter en god frokost var det bare å begi seg på returen siden avtalere og forpliktelser ventet denne Langfredagen.

På returen gikk vi gjennom en dal / kløft rett innunder sørveggen på Gravtjennåsen. Denne var om mulig like trolsk som kløfta fra kvelden før. Her har skogen fått stelt seg selv i uminnelige tider. I den trange kløfta ligger en mosedekket sump og over alt ligger halvråtne kjemptrær på kryss og tvers. Stedvis og innimellom var det partier med åpent vann, og jeg fikk skikkelig følelse av at dette var på slike steder man måtte finne nøkker og andre vanntroll.